Eurovision Song Contest 2016 — Det politiska eftersnacket

Eurovision 2016 och Ukrainas segrande låtbidrag är politiskt sprängstoff, åtminstone om man ser till reaktioner på sociala medier. Foto: Sergei
  • Söndag 15 maj 2016 2016-05-15
E-post 47

EUROPA Reaktionerna på gårdagens final i Eurovision song contest har inte bara gällt de medverkande artisternas framföranden eller låtarnas kvalitativa aspekter. En stor del av diskussionen, inte minst den på sociala medier, har ägnats åt det politiska innehållet i framträdandena och frågan om hur Eurovision är en arena för den geopolitiska propagandan.

Redan timmarna innan finalen av Eurovision song contest gick av stapeln förutspåddes det i sociala medier att den uppmärksammade schlagertävlingen kommer bli ett politiskt slagfält.

För kändisbloggaren och förre utrikesministern Carl Bildt verkar valet av vilken som var bästa låt vara självklart och han uttryckte stor fascination över Ukrainas bidrag, vars högstämda sång var en åminnelse över krimtatarernas öden under andra världskriget. Krimtatarerna anklagades efter Sovjets seger kollektivt för att vara nazistkolloboratörer, många familjer splittrades och deporterades efter kriget till olika delar av den sovjetiska federationen. Ukrainas bidrog var också det som kammade hem segern.

Möjligen hade Aftonbladets Anders Lindberg det svårare än Carl Bildt i valet mellan Ukraina och Ryssland.

På en del anonyma konton gjordes försiktiga kommentarer om att Ukraina 1944 hade en problematisk inställning till nazism, något som verkar vara en marginaliserad ståndpunkt i övrig svensk offentlighet.

Att musik inte bara är bröd och skådespel utan också propaganda framgår tydligt i en del av fallen. Även om bland andra EU och Georgien ligger i lä, att döma av indoktrineringens effekter på Dagens Samhälles Sanna Rayman och M-politikern Hanif Bali.

Trots geopolitiken i Eurovision menar medborgarjournalisten Kevin Rothrock att det finns annat som är de avgörande frågorna, och att när det väl gäller är ryssar och ukrainare ett brödrafolk. Som vid poängutdelningen.

Eurovision verkar även ha påverkan inte bara på politiska uppfattningar utan även på en del människors sexuella identitet. ”Roland X” är en av de som börjat glänta på garderobsdörren.

Men det finns också de som skippar diskussioner om sakinnehållet i bidragen och Eurovisions omdiskuterade metapolitiska potential, och istället pekar på mer essentiella frågor om vad som gör en schlagerlåt lyssningsbar.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag