Flygplanet som försvann – vad vi vet om MH370

Borta. Montage: Nyheter Idag
  • Fredag 5 aug 2016 2016-08-05
E-post 19

VÄRLDEN Den 8 mars 2014 inträffade något som få trodde var möjligt. Malaysia Airlines Flight 370, MH370, med 227 passagerare försvann spårlöst. Varken satelliter eller radar kunde ge ett definitivt svar på vad som hade hänt. Det omöjliga hade skett.

I mer än två års tid har sökandet efter ett vrak pågått, där Australien stått för det mesta av pengarna, och sökoperationen har organiserats av Australia Transport Safety Bureau (ATSB).

MH370 startade från Kuala Lumpur och var på väg till Beijing när det försvann. Inom ett dygn inleddes en sökoperation i Sydkinesiska sjön, men två dagar senare meddelade Malaysia att de hade radarinformation som sade att planet hade vänt skarpt västerut och passerat Malackasundet och istället borde ha slutat sin resa någonstans i Indiska oceanen. Varför tog det så lång tid för de malaysiska myndigheterna att berätta detta?

Inom kort blev en teori den gällande, nämligen att piloter och passagerare blivit medvetslösa eller dött, varpå flygplanet flugit på autopilot tills bränslet tagit slut och planet störtat i havet. Vad som skulle orsakat detta har förblivit osäkert. Kanske ett elektriskt fel som orsakat en brand ombord vilken skulle ha förbrukat syret ombord och lett till hypoxi, det vill säga syrebrist, och senare medvetslöshet hos piloter och passagerare? Men varför hade då ingen av piloterna meddelat flygledarna om detta?

ATSB valde att inte ta ställning i frågan om vad som lett till att flygplanet blev till ett ”spökplan”, det vill säga ett flygplan med döda piloter och passagerare som på autopilot försvann ut över Indiska oceanen. Men att detta var vad som hade hänt blev snabbt den officiella historien.

Scenariot fick stöd av företaget Inmarsat, ett brittiskt företag som säljer olika satellittjänster till flygbolag över hela världen. Efter någon veckas hårt arbete lyckades de komma fram till helt nytt sätt att tolka de ”pingar” eller vad som också kalla ”handskakningar” mellan MH370 och olika satelliter. Dessa nya data tydde på att flygplanet slutat sin bana i en del av södra Indiska oceanen, vilket kom att bli det sökområde på ungefär 4 600 000 kvadratkilometer som genomsökts de senaste två åren. Utan framgång.

Teorierna var många

Naturligtvis dök det tidigt upp en uppsjö av alternativa teorier, mer eller mindre sannolika. En av dem var att förstepiloten Zaharie Ahmad Shah hade valt att begå självmord och ta med sig passagerarna i döden. Det fanns emellertid inget i Zaharies historia som tydde på att han skulle vara självmordsbenägen, och han efterlämnade inga meddelanden som man kunde ha förväntat sig i en dylik situation.

De senaste veckorna har dock denna teori blivit mer relevant, och det beror på två saker. För det första har det framkommit information om att Zaharie på sin egen flygsimulator hade genomfört en flygning som slutade i södra Indiska oceanen. Invändningarna mot detta är två, dels att den simulerade flygningen knappast passar med den faktiska flygningen exakt, dels det underliga i att denna information framkommit först nu, med tanke på att FBI undersökte Zaharies dator kort efter MH370:s försvinnande 2014, och hade då inget misstänkt att rapportera.

Det andra som landat i mediernas knä på senare tid är uttalande av den oberoende flygkraschutredaren Larry Vance som i ett avsnitt av 60 minutes Australia beskrev den flaperon som upphittades på Reunion som ett tecken på att flygplanet inte störtat, utan avsiktligt flugits ned i havet, vilket skulle ha medfört att flygplanskroppen inte skulle ha brutits sönder. Problemet med det resonemanget är något som inte alls nämns i programmet, nämligen att det också har hittats vrakspillror från insidan av flygplanet. En annan invändning är förstås att det är högst oklart varför en pilot som vill ta livet av sig och sina passagerare inte skulle göra så på ett tidigt stadium av färden, utan vänta tills bränslet nästan är slut.

Flera spillror av vad som antas härstamma från MH370 har upphittats längs den östafrikanska kusten, men dessa är i sig problematiska. De driftstudier som har gjorts menar att det nuvarande sökområdet är placerat för långt söderut, och ett större mysterium är att inga fynd har gjorts på den australiska västkusten, vilket de flesta driftscenarier förutspått.

Med allt detta i minne är det fortfarande ett mysterium vad som faktiskt hände ombord från ett tidigt stadium. Ett stort frågetecken rör planets SDU, Satellite Data Unit, som var den komponent som hade kontakt med Inmarsats satelliter. Ungefär en timme efter lift-off slocknade MH370:s SDU för att sedan vakna till liv en dryg timme senare senare. En olycka kan mycket väl ligga bakom avstängandet, men påslagandet har ingen kunnat förklara. Och en olycka passar inte heller ihop med teorin om ett självmord.

Kommer vi någonsin att få veta vad som verkligen hände?

Kanske kommer vi aldrig att få reda på sanningen om MH370:s öde. Även om vraket återfinns är det inte alls säkert att den svarta lådan innehåller någon användbar information. Den svarta lådan spelar nämligen in information på en tvåtimmarsloop. Så inget som är äldre än två timmar finns sparat.

Avslutningsvis kan konstateras ett par saker som knappast gör saken klarare. De malaysiska myndigheterna har varit allt annat än villiga att dela med sig av information, från de första dagarnas lögner om var planet befann sig när det försvann, till att hemlighålla de franska myndigheternas undersökningsresultat av den flaperon som återfanns på Reunion. Ett annat faktum, och ja, det gränsar till konspirationsterritorium, är det faktum att MH370:s försvinnande inträffade bara drygt tre månader innan MH17 blev nedskjutet över Ukraina. Två flygplan från Malaysia Airlines som drabbas av katastrofer på tre månader?

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag