Karlstad i kampanj om ”öppenhet” – Svenskar träffar invandrare ”på egen risk”

Bild/Montage: Skärmdump/Nyheter Idag
  • Tisdag 8 dec 2015 2015-12-08
E-post 545

KARLSTAD Under devisen ”Öppenhet – Ja, tack!” uppmanas invånarna i Karlstad att träffa de nyanlända migranter som kommer till kommunen. Men att träffa dem sker ”helt och hållet på egen risk”, skriver kommunen på sin kampanjhemsida där man friskriver sig från ansvar utifall någon av dem som följer uppmaningen råkar illa ut.

Ett knappt hundratal invånare i Karlstad hade under tisdagskvällen nappat på kommunens erbjudande om att, i syfte att lära känna nyanlända invandrare, paras ihop med de asylsökande som anlänt de senaste månaderna. En majoritet av dem som anmält sig på kampanjsidan varmtvalkommen.se är kvinnor, varav några är under 18 år.

Men i en villkorssektion som kommunen gömt undan på hemsidan friskriver man sig från ansvar om något av mötena mellan de framförallt manliga migranter som bor på asylboendena och dem som nappat på erbjudandet går snett.

”När ni träffas sker det dock i förtroende till varandra och helt och hållet på egen risk. Karlstads kommun kan inte ansvara för vad som sker under mötet och tar heller inte ansvar för eventuell förlust, skada, kostnad eller utgift som du drabbas av i samband med mötet”, står det att läsa på hemsidan som under tisdagskvällen tidvis var svår att nå.

”Tragikomiskt”

På Twitter, bloggar och andra sociala medier har de märkliga villkoren uppmärksammats och en twittrare kallar det hela ”tragikomiskt”.

”Men man får ju ett jättefint rött klistermärke att sätta på brevlådan. Skyddar inte det?”, skriver en person sarkastiskt syftandes på den dekal invånarna i Karlstad uppmanas klistra på sin brevlåda för att markera sin politiska ståndpunkt.

SR ställde kritisk fråga

Karlstads kampanj har under dagen fått stor medial uppmärksamhet. Bland annat ringde Sveriges Radio upp kommunens kommunikationsdirektör Katarina Lindström och ställde en kritisk fråga till henne med anledning av de synpunkter som framförts i sociala medier.

– Vi förstod att det skulle väcka reaktioner. Vi har ett väldigt polariserat samhälle och flyktingfrågan är känslig, säger hon till det statliga radiobolaget.

Hela villkorssektionen på kampanjsidan. Bild: Skärmdump

Hela villkorssektionen på kampanjsidan. Bild: Skärmdump

Se även:
Kommunens PR-jippo uppmanar folk att skylta med klisterlapp om “öppenhet”

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag