Massiv bojkott mot Kelloggs efter kontroversiellt vänsterpolitiskt ställningstagande

"Kellogs spottar arbetarklassen i ansiktet", menar sajten Breitbart som nu uppmanar till bojkott.
  • Onsdag 30 nov 2016 2016-11-30
E-post 772

STOCKHOLM Är du kritisk till invandringspolitiken, politisk korrekthet och begrepp som värdegrund? Då vill inte Kelloggs ha dig som kund. Det förklarar företagets talesman Kris Charles enligt USA Today. ”Vi arbetar regelbundet med våra partners för att säkerställa att våra annonser inte visas på webbplatser som inte är i linje med vårt företags värdegrund”, förklarar han med anledning av att Kelloggs inte vill annonsera på den allt mer populära sajten Breitbart.

Den konservativa högersajten Breitbart i i USA har gjort sig känd för att stå upp för traditionella familjevänliga värderingar, lag och ordning samt varit en motpol gentemot det politiska systemet i USA där storföretagen kan styra politiken med hjälp av lobbyister. Men den kompromisslösa linjen faller inte i god jord hos det multinationella storföretaget Kelloggs som nu beslutat att stoppa all annonsering hos Breitbart.

”Vi arbetar regelbundet med våra partners för att säkerställa att våra annonser inte visas på webbplatser som inte är i linje med vårt företags värdegrund”, säger företagets talesperson Kris Charles.

”Spottar arbetarklassen i ansiktet”

Reaktionerna från Breitbart var inte oväntade. Sajten uppmanar nu sina samtliga läsare att bojkotta Kelloggs och deras produkter. I ett uttalande på Breitbart förklarar chefredaktören Alexander Marlow varför det nu är viktigt att verkligen se till att bojkotta Kelloggs.

”Breitbart News är den största plattformen för familjevänlig innehåll på hela Internet. Vi är orädda förespråkare för traditionella amerikanska värden, kanske det viktigaste bland dem är yttrandefriheten, eller som vårt motto lyder ’fler röster, inte mindre’. Att ett amerikanskt varumärke som Kellogs svartlistar Breitbart News för att blidka vänstertotalitära krafter är en skamlig handling av feghet. De förolämpar vår otroliga pluralistiska personal och spottar våra 45.000.000 mycket engagerade, mycket insiktsfulla och mycket trogna läsare i ansiktet, varav många är kunder hos Kelloggs”.

”Att bojkotta Breitbart News för att sajten presenterar traditionella amerikanska idéer är en handling av diskriminering och visar på kraftiga fördomar. Om du serverar Kelloggs produkter till din familj, serverar du intolerans vid frukostbordet” , fortsätter han.

Samma tendenser även i Sverige

Även i Sverige har samma tendenser kommit att bli allt mer vanligt. Den folkkära Boppers-artisten Peter Jezewski fick veta att han inte var välkommen till Hotell Gustaf Fröding i Karlstad eftersom han tidigare förklarat att han sympatiserar med Sverigedemokraterna. Efter mycket kraftiga reaktioner och att en massiv bojkott-kampanj mot hotellet väntade, kom de att backa från sin tidigare ståndpunkt.

Då kunde Nyheter Idag berätta att det inte tog mer än ett dygn förrän hotellet meddelade att de bytt värdegrund, varpå Jezewski återigen kunde spela på en tillställning i hotellets lokaler.

I Sverige säljer Kellogs varumärken som ”All-bran”, ”Coco pops”, ”Corn Flakes”, ”Frosties”, ”Multi Grain Loops”, ”Rice Krispies”, ”Tresor” och ”Special-K”. Det brukar även stå på paketen om varan ingår i Kelloggs sortiment. Om man inte vill köpa Kelloggs produkter finns alternativ med svenska producenter, exempelvis har ICA ett eget varumärke för Corn Flakes.

Tänker du bojkotta Kellogs?
3462 röster (se resultat)

 

 

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag