Mindre kostsamt med lingonvecka till sommaren

(fr. vänster) Alexander Bendz, Emil Ahlström & Victor Dohlsten. Foto: Alexander Bendz
  • Fredag 7 mar 2014 2014-03-07
E-post 0

TAMPONGER Drygt 500 kronor per år är en mindre summa, men ändå en utgift som nystartade Freeperiod inte tycker att kvinnor ska behöva betala. Planen är att till sommaren skicka ut de första gratispaketen tamponger till kvinnor i Göteborg.

– Det började för längesedan i gymnasiet men det är först nu vi kommit till startgroparna. Jag började på Handelshögskolan i Göteborg och blev mer och mer varse om vad som krävs för att sätta igång en verksamhet, då blommade det här upp igen, säger Emil Ahlström, VD för Freeperiod till Nyheter Idag.

Tampongerna ska finansieras med reklam och kommer att skickas ut månadsvis. Som annonsör är det sällan lockande att vända sig till en kanal med få att nå ut till, därför behöver Freeperiod 3000 registrerade medlemmar innan de kan dra igång. Företaget fick nyligen in sin 1000:e registrering och planen är att skicka ut de första paketen tamponger under sommaren 2014. Att utskicken finansieras genom reklam gör att kriteriet för registrering är en ålder på sexton år, då direktreklam inte får skickas till människor yngre än så. Något väldigt oturligt, enligt Emil Ahlström:

– Det är många som får sin mens innan de fyller sexton, det är vi väldigt medvetna om, men vi får helt enkelt inte göra det.

Planen är att bli rikstäckande

Till en början är det bara göteborgare som kan skatta sig lyckliga. Men även kvinnor utanför Göteborg kan skriva upp sig idag, även om de inte kommer att kunna få hemleveranser till en början. Planen är att i framtiden bli rikstäckande, men Tunde Oyedeji, nordisk kommunikationschef för SCA-koncernen som bland annat ligger bakom företaget Libresse är inte orolig för konkurrens:

– Vi ser inget hot. Vi har en stor målgrupp på två miljoner kvinnor i Sverige och vi är trygga med de produkter vi har. Det är ingenting vi tror att man kan ersätta så enkelt, säger Tunde Oyedeji till Nyheter Idag.

”Är det bara jag som tycker att det är obehagligt att även ens tampongbyte ska vara ett annonstillfälle för företag?” skriver en användare på Facebook.

– Vi vill göra gott ifrån oss och om vi nu har sytt ihop en lösning som är helt gratis är det helt fair and square med reklam. Om du är trygg med de tamponger du har idag kan du ändå beställa via oss. Ju fler som beställer desto mer pengar kan vi skänka, säger Emil Ahlström. Planen är att en fjärdedel av vinsten ska skänkas till Cancerfondens Rosa Bandet.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag