Nüjen om DN – ”Kör upp annonspengarna i röven”
Kritikstorm mot DNs rasist-annons
Reaktionerna på sociala medier har varit mycket kraftiga mot DNs val av publicering av en annons där ett förlag marknadsförde en bok, vars syfte enligt förlaget, var att belysa Sveriges problematiska invandringspolitik.
-Människor är inte kronor och ören. Ni kan ta er rasism och ni på DN era annonspengar och köra upp dom i röven, skriver Özz Nujen på Twitter.
”I den rasistiska propagandans tjänst”
Kända twittrare reagerade mycket hårt på DN:s val av publicering av annonsen och många uttrycker ett kraftigt minskat förtroende för tidningen. Journalisten och debattören Helle Klein beskriver publiceringen som en rasistannons och uppmanar tidningen att be om ursäkt. Journalisten Alexandra Pascalidou kallar den bland annat för en annons ”i den rasistiska propagandans tjänst”, skriver TT
Uppmanar till DN-bojkott på Twitter
Under hashtagen #dnbojkott samlas många upprörda twittrare sina tankar kring DN:s publicering, där annonsen bland annat kritiseras för att vara icke-faktagranskande och blåljugande. En kvinna twittrar upprört om att avsluta sin prenumeration och en annan säger sig ta bort DNs mobilapp.
Debattören Demon Rasti har också publicerat ett eget ”svar” för att motbevisa annonsen.
”En generös annonspolicy”
Chefredaktör Peter Wolodarski försvarar publiceringen med att DN har ”en generös annonspolicy” och den aktuella annonsen höll sig enligt honom ”inom ramen för vad vi kunde acceptera”.
Men Wolodarski skriver också att han har förståelse för dem som reagerat mot annonsen och dess budskap.
Enligt Peter Wolodarski skulle tidningen inte ”utan vidare” publicera ett ”budskap som är hatiskt/främlingsfientligt/rasistiskt” och hänvisar till beslutet att under förra valet säga nej till en annons från Sverigedemokraterna, skriver TT