Siffrorna är tydliga: Gammelmedia är döende efter att annonsköp minskar

Framtiden ser inte ljus ut för gammelmedia. Foto: Chang Frick / Nyheter Idag
  • Måndag 30 mar 2015 2015-03-30
E-post 896

SVERIGE Situationen för etablerade mediehus ser allt mer dyster ut. Idag rapporterar branschtidningen Dagens Media att investeringarna i reklam har backat något sedan 2008 trots att Sveriges BNP har ökat. ”I klartext är det mardrömsgapet som visar varför du, och jag, kan få sparken”, skriver en orolig journalist hos Dagens Media.

Framtiden ser dyster ut för etablerade journalister och andra medieprofiler inom den såkallade ”gammelmedian”, alltså de etablerade mediehusen. Sedan 2008 har investeringarna i reklam backat något samtidigt som Sveriges BNP ökat kraftigt fram till idag. Det betyder att exempelvis lönekostnader ökar utan att mediebolagen för den delen ser intäktssidan växa.

Totalt har investeringarna för 2014 varit knappt 32 miljarder, varav den största andelen går till annonsering i olika former på internet. Även om det låter som mycket pengar, har klyftan mellan utvecklingen på annonsmarknaden och Sveriges BNP aldrig varit så stor som nu. Skillnaden tär på mediehusens möjligheter att tjäna pengar, vilket kan leda till att än fler journalister förlorar jobbet, förklarar Dagens Media i en krönika. Från år 2000 har Sveriges BNP växt med 64 procent enligt SCB. Siffran för annonsering och reklamköp, bara ökat med 21 procent.

Det är en ekvation som inte håller – och som påverkar oss alla som har vårt levebröd inom mediebranschen. I klartext är det mardrömsgapet som visar varför du, och jag, kan få sparken”, avslutar journalisten Erik Wisterberg sin krönika hos Dagens Media.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag