”Covfefe”: Nu ett svenskägt varumärke

Foto: Wikimedia Commons samt Twitter
  • Torsdag 1 jun 2017 2017-06-01
E-post 11

SVERIGE ”Covfefe”, president Donald Trumps numera omskrivna felskrivning på Twitter, har blivit ett svenskt varumärke. Det är varumärkesexperten och Odd Molly grundaren Per Holknekt som köpt rättigheterna till ordet. – All marknadsföring är redan gjord av media. Det är kalas, säger Holknekt, till Breakit. 

Varumärkesexperten och grundaren av varumärket Odd Molly, Per Holknekt, har köpt rättigheterna till ordet ”covfefe,” meddelar nyhetssajten Breakit. Ordet, som under gårdagen fick internet att ”explodera”, härrör från en felskrivning på den amerikanske presidenten Donald Trumps twitterkonto.

”Despite the constant negative press covfefe” twittrade presidenten. Spekulationerna om vad ordet egentligen betydde tog snabbt fart på den sociala mediesajten. Snart hade alla världens nyhetsbolag kablat ut nyheten om Trumps felskrivning. Trumps tweet har nu retweetats 125 000 gånger och ordet ”covfefe” hamnade under onsdagen högt på twitters globala lista över trendande ämnen.

Nu har ordet också blivit varumärkesskyddat. Det är den svenske varumärkesexperten och affärsmannen Per Holknekt som registrerat ordet. ”Covfefe” blir därmed hans 33:e varumärke. Priset för att köpa rätten till Trumps felskrivning uppges ha varit 3600 kronor.

– Jag har varumärkesradarn på dygnet runt. Nu äger jag rättigheterna i EU till världens kanske mest omtalade ord just nu. All marknadsföring är redan gjord av media. Det är kalas, säger Per Holknekt till Breakit.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag