Den svenska spelmarknaden av idag

Den svenska spelmarknaden är ett område som har gått igenom stora förändringar på senare år. Idag så har Svenska Spel inte längre ett monopol på marknaden som helhet och även om det fortfarande är ett populärt val kan svenska spelare idag välja att söka sig till privatägda spelbolag som är inriktade på den svenska marknaden.
Den svenska spelmarknaden avreglerades den första januari 2019 och redan första dagen som det nya licenssystemet infördes slog flera svenska spelbolag upp sina portar för svenska spelare och det gick att spela på ett svenskt casino som inte var Svenska Spel. . Beslutet kring avreglering av den svenska spelmarknaden som helhet togs till stor del för att många svenskar valde att söka sig utomlands för att kunna ta del av ett större utbud av olika spel och bonusar än det som var tillgängligt hos Svenska Spel. Detta ledde i sin tur till att den svenska statskassan gick miste om miljardbelopp varje år.
Hårda regler kring spel på casino
Även om spelbolag idag kan ansöka om en licens för att bedriva verksamhet i Sverige så är reglerna för casinon som helhet i Sverige väldigt tuffa. Exempelvis så finns det hårda regler kring hur spel får vara utformade. De hårdaste regelverket är dock det som rör hur bonusar på svenska casinon fungerar, då ett svenskt casino enbart får ge ut en bonus till en kund en gång.
Även om den svenska spelmarknaden idag är oerhört öppen jämfört med för några år sedan så är det fortfarande många svenskar som känner att reglerna är alltför restriktiva och till följd av detta söker sig utomlands, även om detta inte alls är lika vanligt som för ett antal år sedan.
Mer förändringar på väg för casinobranschen
Även om avregleringen av den svenska spelmarknaden på många sätt måste betraktas som lyckad, då målsättningen med att locka tillbaka svenska spelare till svenska casinon till mångt och mycket har gått planenligt så har inte alla aspekter av avregleringen fungerat perfekt. Exempelvis så är regeringen och beslutsfattare inte helt och hållet tillfreds med hur spelreklamer fungerar i dagsläget.
Därför diskuteras det just nu kring olika förändringar av nuvarande spellag för att skärpa reglerna kring marknadsföring för casino i Sverige. Målet med förändringarna är att minska på mängden spelreklam, samt att även dra ner på mängden “aggressiv casinoreklam”. Som med alla nya lagförslag och förändringar så är det bara att förvänta sig att fler förändringar kommer att komma, då nuvarande regler för casino i Sverige enbart är ett par år gamla.