Försvarets nya kampanj: Våra olikheter är vår styrka

Överbefälhavare Micael Bydén på Pride. Foto: Jopparn (CC BY-SA 4.0)
  • Tisdag 30 apr 2019 2019-04-30
E-post 776

SVERIGE Försvarsmakten har lanserat en ny kampanj för att locka till sig nya rekryter. Med sloganen ”Kom som du är” vill myndigheten ”utmana din bild av vem som passar i Försvarsmakten”.

”Välkommen till en inkluderande arbetsplats där vi ser varandras olikheter som en styrka”, skriver Försvarsmakten på sin hemsida under rubriken ”Kom som du är”. Därefter följer en rad intervjuer med olika medarbetare med syftet att ”utmana din bild av vem som passar i Försvarsmakten”.

En av de intervjuade är skyttesoldaten Ida.

– Samhället består inte av 80 procent män. Därav ska inte myndigheten som skyddar Sverige göra det heller, säger hon och berättar sedan att hon är bisexuell.

– För mig är det en sådan naturlig sak, alltså att man får älska vem man vill och man får vara med vem man vill. Det är ingenting som ska behöva vara en diskussion 2019, säger Ida.

En annan som intervjuas är signalmatrosen Jens. Han dansar balett och hoppas att han kan inspirera andra som inte tror att de hör hemma i försvaret.

I en mer allmän kampanjfilm pekar berättarrösten ut några typer av personer som man tycker borde söka in till försvaret:

– Du som tror att du inte passar in, kom! Du som tror på allas lika värde, kom! Du som är feminist, du som också är feminist, realist, optimist, du som är född i ett annat land, kom! Du som också är beredd att försvara allt det du står för, kom! Kom som du är.

En som är kritisk till kampanjen är den sverigedemokratiska kommunpolitikern Hilda Frick. Hon håller inte med om budskapet att man ska ”komma som man är”.

Läs även: Basker av! – öppet brev till överbefälhavaren ”Micke”

Prova PLUS för 69 kronor i månaden. Köp nu!

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag