Greta Thunberg utsedd till Jesus efterträdare av Svenska kyrkan

Bild: Julian Osley/Wikimedia commons
  • Söndag 2 dec 2018 2018-12-02
E-post 1948

LIMHAMN Svenska kyrkan i Limhamn har väckt ordentlig uppmärksamhet med sin första ”lucköppning” av sin julkalender på Twitter. I lucka ett har man utsett den 15-åriga miljöaktivisten Greta Thunberg till en av Jesus efterträdare.

”Kungörelse! Jesu från Nasaret har nu utsett en av sina efterträdare, nämligen Greta Thunberg” lyder texten som Limhamns kyrka publicerade på Twitter. I ett svar på en kommentar på tweeten skriver man att emellertid att ”ibland kan det också hända att vi tweetar allvarligt och på samma gång med glimten i ögat.”

Det är inte första gången Limhamns kyrkas twitterkonto är i blåsväder. I en intervju med Lokaltidningen Malmö från 16 mars 2016 kommenterar församlingsherde Jonas Persson Limhamns kyrkas twitteraktiviteter.

– Det är ju inget samtalsforum, utan där handlar det om att vara kvick, snabb och att sticka ut. Det ska vara lite kul, lite vridet, och det förväntas ingen djupare analys. Så fungerar Twitter och vi har bestämt oss för att finnas på de arenor där diskussioner och debatter förs, säger Persson.

Läs även: Så hånas ”årets jurist”-priset som gick till Linnea Claesson

Frågan om att efterträda Jesus får milt sagt anses som kontroversiell inom kristendomen, då Jesus anses vara Guds son och därmed inte kan efterträdas. Påven anses av troende katoliker utgöra Jesus ställföreträdare på jorden, vilket är en annan sak.

Utifrån vissa bibeltexter har olika kristna sekter förutspått att Jesus i någon slags form ska återvända till jorden. En av de mest spridda spådomarna om Jesus återkomst var den 22 oktober 1844, ett datum som förutspåddes av den amerikanska baptistpastorn William Miller. När Jesus uteblev grundade några av Millers besvikna följare frikyrkan Sjundedagsadventisterna.

Även inom islam förekommer tron på att Jesus ska återkomma, då Jesus anses vara en av islams profeter. Inom både kristendom och islam är tron på Jesus återkomst starkt förknippad med tron på undergången.

Ann Heberlein, teologie doktor i etik, är mycket kritisk till utspelet.

Även Hanif Bali uppmärksammar utspelet.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag