Kritik mot Dagens Nyheter – Använde terrordådet för att ragga kunder

DN möter kritik för att försökt använda terrordådet för att ragga kunder. Foto: Faksimil Twitter samt Nyheter Idag
  • Söndag 9 apr 2017 2017-04-09
E-post 257

STOCKHOLM ”Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du kontinuerligt uppdatering via mejl om dådet”, twittrade DN:s redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson mitt under pågående terrordrama. Tweeten förefaller senare ha tagits bort efter kritik. ”Osmakligt, men inte helt förvånande när det gäller dem”, skriver en om tilltaget från tidningen.

Mitt under pågående terrordrama passade tidningen Dagens Nyheter på att använda dådet för att locka nya kunder. ”Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du kontinuerligt uppdatering via mejl om dådet”, skrev tidningens redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson mitt under pågående terrordrama.

Nyhetsbrev är ett väl beprövat verktyg för att öka försäljning mot kunder. Inte minst är tillgången till läsarnas mejladresser värt mycket för den som säljer varor och tjänster över internet, exempelvis för tidningar som erbjuder betalvägg. Men tilltaget, att försöka använda terrordådet för att locka nya DN-kunder, väckte snabbt kritik och Jönsson förefaller ha raderat tweeten i efterhand.

Kritiken mot tidningen har varit stor efter att tilltaget uppmärksammats. En twittrare menar att det ”inte är helt förvånande när det gäller dem”.

En annan poängterar att konkurrenten Svenska Dagbladet förefaller ha agerat tvärtom.

Twitteranvändaren Malin Lundgren undrar om inte nyhetsbrevet är gratis. En annan användare poängterar att det är mejladresserna som är värda pengar. Med tillgång till människors mejl kan dessa användas för utskick med erbjudanden för att öka försäljningen.

Nyheter Idag har sökt Martin Jönsson på Dagens Nyheter, utan resultat.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag