Lärare: ”De etniskt svenska barnen blir marginaliserade”

Genrebild. Foto: Pixabay
  • Onsdag 12 jan 2022 2022-01-12
E-post 378

SVERIGE I en text publicerad i Svenska Dagbladet berättar läraren Hai Phuong Tran, som har varit verksam i ett av Göteborgs särskilt utsatta områden, om hur det är att jobba på skolor i förorten. ”De etniskt svenska barnen blir marginaliserade och nästan exotifierade”, skriver han.

Hai Phuong Tran berättar att det bildas en särskild sorts förortskultur när de flesta av barnen har invandrarbakgrund. Barnen utvecklar en egen identitet och ett eget språk.

”Jag har arbetat på skolor där man kan räkna antalet barn med traditionellt svenska namn och svenskt utseende på en hand. De etniskt svenska barnen blir marginaliserade och nästan exotifierade i en skola där den överväldigande majoriteten är barn med utländsk härkomst. Det här är en sorglig verklighet och utveckling som många lärare i förorten kan intyga och vittna om.”

Vissa av barnen kanske inte träffar en etniskt svensk person förrän de blir vuxna.

”Barnen här har rötter från nästan hela världen. Men till viss del vill jag påstå att alla förortsskolor är samma på ett sätt. Har man arbetat på en skola i förorten så har man arbetat på alla. Språkkulturen, sättet man beter sig, attityd, inställning och förhållningssätt till skolan och vuxna är ganska lika varandra. Istället för en mångkultur får man en sorts förortskultur. Den är rå, tuff och hård. Man får inte visa sig svag, inte avvika från normen.”

Slagsmål uppstår lätt i den lättkränkta förortskulturen. Och bråken kan fortsätta efter skoltid.

”Ibland händer det att hela familjer, äldre bröder, pappor, farbröder och morbröder går i konflikt med varandra för något som har skett i skolan. Det låter absurt det där att familjemedlemmar lägger sig i, jag vet. Men jag har faktiskt sett och varit med om det ett flertal gånger.”

När det är dags för föräldramöte måste skolan boka in tolkar så att alla deltagare ska förstå vad som sägs. ”Har man mindre tur blir det upp emot fem, sex, sju tolkar.” Förberedelserna kan dock vara förgäves, då många av föräldrarna inte dyker upp på mötena.

Läs även: Skola i Nyköping: 98 procent av eleverna har inte svenska som modersmål

Läs även: Thornberg: Invandring bakom det växande gängvåldet

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag