”Massutmaning” saknas i fysisk butik – Akademibokhandelns bedömning: Inte tillräcklig ”kommersiell potential”

Boken, som är bästsäljare på topplistorna, saknar kommersiell potential för att ingå i utbudet i fysiska butiker hos Akademibokhandeln.
  • Onsdag 22 feb 2017 2017-02-22
E-post 623

SVERIGE Nationalekonomen Tino Sanandajis bok ”Massutmaning” finns ej att köpa i Akademibokhandelns fysiska butiker, vilket skapat rykten om att boken motarbetas. Men nu kan Nyheter Idag berätta att anledningen är en annan. Akademibokhandeln bedömer att boken inte har tillräckligt kommersiell potential.

Allt sedan nationalekonomen Tino Sanandajis nya bok ”Massutmaning” kommit ut i bokhandeln på internet har debatterna avlöst varandra. Boken presenterar fakta och statistik från svenska myndigheter som Statistiska centralbyrån, Brottsförebyggande rådet, Socialstyrelsen och en rad andra myndigheter om de sociala och ekonomiska effekterna av invandringen till Sverige.

Många människor berättar i sociala medier att de försökt köpa boken i fysiska butiker hos de stora bokhandlarkedjorna men den finns inte att finna på hyllorna. En del kritiker hävdar till och med att bokhandlarna motarbetar Sanandajis bok.

Nu kan Nyheter Idag berätta att det beror på något helt annat. Boken bedöms sakna kommersiell potential, varför Akademibokhandeln inte tar in den i fysisk butik.

”Vi utvärderar löpande böckers kommersiella potential och anpassar sortimentet i fysiskt butik därefter”, skriver Akademibokhandelns kommunikatör Malin Hultgren i ett mejl till Nyheter Idag.

Hon bekräftar att vissa enskilda fysiska butiker säljer boken och det ska gå att beställa den i butik eller på Akademibokhandelns hemsida. Och bedömningen, att boken inte har tillräcklig kommersiell potential för ingå i det fysiska sortimentet ser ut att fortfarande gälla under tisdagen. När Nyheter Idag frågar Hultgren om den löpande bedömningen förändrats får vi till svar att inget nytt finns att berätta.

”Vi har inte har något mer att tillägga utöver den information vi redan lämnat”, skriver hon i ett uppföljande mejl.

Toppsäljande på Bokus och Adlibris

Sanandajis bok har allt sedan den släpptes för försäljning över internet funnits med på topplistorna både hos återförsäljaren Bokus och Adlibris. När vi mejlar med Malin Hultgren ligger boken etta på topplistan hos Bokus, ett dotterbolag till Akademibokhandeln. Det är en placering boken haft nästan oavbrutet i över två veckors tid och Nyheter Idag rapporterade redan den 4 februari att boken toppade försäljningslistorna.

När Nyheter Idag kontrollerar Bokus hemsida på onsdagen är Massutmaning fortfarande den bäst säljande boken. Däremot har topplistan flyttats bort från startsidan hos Bokus och ligger nu gömd bakom fliken ”Topplistor”.

På flera bibliotek i Sverige är köerna mycket långa för att kunna låna boken. Under onsdagen har Stockholms stadsbibliotek 160 reservationer på boken, men endast 32 exemplar är under inköp. Hos biblioteken i Göteborg är köerna ännu längre, där har 184 reservationer gjorts för att få låna boken, när Nyheter Idag kontrollerar på onsdagen.

Boken har nyligen tryckts upp i en ny upplaga, detta efter att den sålde slut efter bara sex dagar, något Nyheter Idag tidigare rapporterat om.

Om du vill köpa boken som saknar kommersiell potential för att ingå i den fysiska bokhandeln kan den beställas på internet genom återförsäljarna Bokus och Adlibris.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag