Miljöpartist skulle åka tåg till Stockholm – Du kan ana vad som hände sen

Nils Karlsson hoppas på stora investeringar i järnvägsnätet. Foto: Privat
  • Tisdag 7 mar 2017 2017-03-07
E-post 134

MALMÖ Under tisdagsmorgonen klagade miljöpartisten och kommunalrådet Nils Karlsson över att tåget inte fungerade när han skulle bege sig till Stockholm. Trots att Nyheter Idag ringer för att sälja in idén att bygga ut motorvägarna vägrar han ge med sig. – Jag vill ha snabbtåg, säger han i telefonen.

Miljöpartiets kommunalråd Nils Karlsson begav sig på tisdagsmorgonen till Stockholm med tåg för en konferens med Sveriges Kommuner och Landsting. Han redogör detaljerat för sin resa på Twitter och dagen började, föga förvånande, med att tåget stod stilla på perrongen i Malmö.

När Nyheter Idag ringer till Nils Karlsson är han på bra humör. Han berättar att tåget så småningom har börjat rulla och att han inte blir så värst försenad inför sitt möte i Stockholm.

– Jag är lite försenad, men inte mycket. Tjugo minuter kanske, vilket är ganska bra för att vara SJ.

Då måste jag ändå fråga, är det inte bättre att vi bygger ut E4:an istället så man kan ta bilen till Stockholm?

– Nej, det är bättre vi bygger ett fungerande järnvägsnät med snabba tåg.

Men hade du tagit bilen så hade du väl inte varit försenad?

– Det hade jag nog varit för det är tydligen enorma köer på grund av snön.

Jaha… jaja. Där hade du ett argument tillbaka…

– Så det går inte det, skrattar Karlsson triumferande i telefonen.

– Just när det är lite snö är tåg ofta mer stabila än bilarna. Men jag vill ha snabbtåg, men det vet du ju.

Det behöver investeras mer i järnvägsnätet. Men ditt eget parti sitter ju i regering, får ni inte igenom någon rejäl satsning?

– Det satsas på järnvägsnätet. Men framför allt är det det som kallas ”Sverigeförhandlingen” som går framåt och snart är avslutad, som innebär jättestora satsningar på den spårburna infrastrukturen. Grejen med järnvägssatsningar är att det går inte driva igenom det som ett parti för det är jättelika investeringar över 20-30 år. Det måste finnas en bred enighet i riksdagen om det ska bli en stabilitet i stora infrastruktursatsningar.

– Det gick i slutet på 1800-talet när det inte var demokrati. Och så gick det när sossarna hade egen majoritet hela tiden.

Så om vi hade haft en fasciststat så hade du kunnat få din efterlängtade snabbjärnväg snabbare?

– Är det inte det dom säger om alla fasciststater att plötsligt fungerar tågen? Sen har dom ju en massa andra dåliga sidor… Det är därför vi har den här Sverigeförhandlingen så att det faktiskt ska vara en förankring lokalt, regionalt och i rikspolitiken med en bred politiskt uppgörelse så vi får en långsiktig investering i den spårbundna infrastrukturen. Det låter inte så roligt, men så är det.

Men då kan jag skriva, utan att ljuga då, att Sverigeförhandlingen är till för att vi ska få en fungerande järnväg utan att behöva införa fascism?

– Ja det kan du skriva, skrattar Karlsson.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag