När tidningar testar spel, då suckar riktiga spelare

Gammelmedia vill att du spelar spel om Bamse. Eller spöket Laban. Montage: Nyheter Idag
  • Tisdag 22 dec 2015 2015-12-22
E-post 28

SVERIGE När det lackar mot jul brukar många tidningar bland alla sina julklappstips även recensera brädspel. Sveriges inbitna brädspelare ger dock inte mycket för dessa recensioner.

Varje år är det likadant, under december månad presenterar olika tidningar sina listor med betygsatta spel, ofta indelade i kategorier som ”årets barnspel”, ”årets familjespel” och ”årets vuxenspel”. Den senare kategorin brukar definieras som spel som är från sju år och uppåt. Vuxet? Nja.

Det första som slår den uppmärksamme läsaren av dessa recensioner är att till skillnad från listor av typen ”årets böcker” eller ”årets filmer”, är de spel som presenteras som ”årets spel” sällan från i år. Många spel är gamla, ofta från 80- eller 90-talet. I Smålandsposten koras i år Lägg ägg som årets spel. Det är en svensk översättning av Lay an Egg från 1979.

Vad beror detta på? Nyheter Idag har talat med två av de mest högljudda kritikerna av gammelmedias styvmoderliga behandling av brädspelen: Johan Nilsson från spelbutiken Dragon’s Lair och Daniel Roos, chefredaktör på Spelkult, som nyligen skrev en kritisk artikel om just detta.

Varför gör tidningarna så här, år efter år?

– Ja, det är ju att de inte har tagit spelkulturen seriöst. De tror inte att den är så stor som den är att det förtjänar att tas seriöst. Problemet är att det är helt oinsatta skribenter som skriver om det här, säger Daniel Roos.

Johan Nilsson håller med.

– Det beror på ointresse i det här fallet, att det inte är någonting som journalisterna personligen är intresserade av. Tidningen Dagen har en spelare som journalist, så där skriver redaktionen om mer än bara det som slängs fram på bordet.

Det som slängs fram på bordet?

– Ja, det är ju leksaksföretagen som skickar ut recensionsexemplar till tidningarna, och sen blir det lite huggsexa om vem som får vilka spel. När de sedan skall spela en sex-sju spel över helgen blir det jobbigt att läsa regler, så då blir det de enkla, gamla spelen som vinner, förklarar Johan.

Men är det inte så att många vill ha just enkla spel som är lätta att komma igång med?

– Javisst, men att bara ha enkla spel är som att ha en lista med ”årets böcker” som bara är barnböcker, och struntar i allt annat. Det är lite den grejen som gäller när det kommer till spel, att man tar det enklaste i varje kategori. Allt är ”årets bästa”, och det blir snedvridet, säger Johan.

– Det finns många lättspelade och minst lika enkla spel som dels är producerade i år, dels håller god kvalitet. Inte bara en massa gamla spel från 70- och 80-talet utan som är nyskapande och mycket roligare att spela än gamla frågesporter eller Monopol, tillägger Daniel.

Finns det något sätt att ändra den här trenden?

– Det är om man kan få tidningarna själva att ta spelkulturen mer seriöst. Spelandet är en kulturform som man borde ta lika seriöst som böcker eller filmer, säger Daniel.

– De som skriver om fotboll är intresserade av fotboll, de som skriver om film är intresserade av film. När det kommer till spel är det ingen som är intresserad. Jag skickade ett brev till alla tidningar förra året, och det vara bara en som svarade. Och de tyckte att de hade gjort helt rätt i sina tester, säger Johan och fortsätter:

– Datorspel var inget man skrev om på 90-talet, men nu är branschen stor, och då finns det annonspengar att hämta. Brädspel har inget kommersiellt intresse för tidningarna. Det blir inga annonser på det.

Men mer konkret, vad kan göras?

– Man kan ju bjuda in journalister hit, vi har haft DN här två år, då fick vi även med spel som vi rekommenderade. Det handlar om att få journalisterna att våga testa spel och nya grejer. Monopol kom ju 1910, det gjorde T-Forden också. Det säljs inte T-Fordar i bilhandeln idag. Det har hänt mycket inom spelutvecklingen, men det kommer inte fram i tidningarna, säger Johan.

– Tidningarna skulle också kunna ta hjälp av de lokala spelföreningarna. Kompetensen finns, säger Daniel.

Avslutningsvis, är det något mer tidningarna fått om bakfoten?

– Ja, att spel bara ses som en julgrej. Det är ingen julgrej, vi säljer mer på sommaren än på julen. Folk spelar när de har tid. Men tidningarna går bara på säljsiffror i leksaksaffärer och då säljs det på julen, för det är då de lägger fram spelen. Annars ligger de inte framme. Det är skapat av leksaksbranschen, avslutar Johan.

För den som själv vill upptäcka nya, mer spännande brädspel har Dragon’s Lair prova-på-kväll varje onsdag, då vem som helst kan komma. Då finns volontärer på plats som lär ut spel till nybörjare.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag