I samarbete med svenskaspelsajter.se

Nya spelsidor satsar på snabba lösningar

  • Tisdag 9 apr 2019 2019-04-09
E-post 1

Konkurrensen är stor på den svenska spelmarknaden. Bonusar och erbjudanden som konkurrensmedel räcker inte längre till och för att sticka ut, satsar allt fler på att göra användandet av deras tjänst så snabb och smidig som möjligt.

I samband med att regeringen reviderade sitt spelmonopol vid årsskiftet var det många som undrade som skulle ske med spelindustrin på den svenska marknaden. Skulle en 18-procentig spelskatt skrämma bort spelbolagen, och hur skulle de ställa sig till regeringens införande av en statligt utfärdad spellicens, som ställer hårda krav på deras verksamhet?

116 spellicenser har beviljats

Nu har det gått fyra månader och vi kan stilla konstatera att spelbolagen varken skydde spelskatten eller spellicensen. Spelinspektionen meddelade i slutet av mars att de redan har godkänt 116 licensansökningar och att fler är på ingång. Detta betyder samtidigt att den hårda konkurrensen på spelmarknaden kvarstår. Ett antal mindre aktörer har givetvis sållats bort med spelreformen, men fler är kvar än vad många kanske hade trott.

Redan innan de nya spellagarna trädde i kraft den 1 januari 2019, rådde det inflation i spelbolagens erbjudande- och bonussystem. Det var norm att locka kunder med så pass generösa välkomstbonusar som möjligt, vilket på lång sikt knappast är optimalt på en kraftigt konkurrerande marknad. Snart låg de flesta aktörerna på samma bonusnivå och problemet att differentiera sig från sina konkurrenter kvarstod.

Satsar hårt på användarvänlighet

När bonusar inte längre är ett mättat konkurrensmedel satsar istället spelbolagen på ökad användarvänlighet. Framförallt ska det vara möjligt att snabbt och smidigt börja spela och ta ut sina vinster. Exempelvis har flera nya mobil casino har valt att helt och hållet eliminera registreringsprocessen och istället låta sina användare logga in direkt med BankID. Sedan är det bara att betala med tjänster som Trustly och Swish, och på så vis är ett spel och ett uttag bara några knapptryck bort.

Spelbolagens nya “pay and play”-strategi innebär också att spelarna inte behöver dela med sig av några känsliga uppgifter. Inga adressuppgifter, inga personuppgifter, inte ens kontouppgifter. Behovet av att känna sig trygg, säker och mer anonym på internet har vuxit sig starkare den senaste tiden, och detta tar spelbolagen vara på.

I samarbete med svenskaspelsajter.se

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag