Politism går med brakförlust: Här är 9 tips på hur de vänder till svarta siffror

Margret Atladottir och Eric Rosén. Atladottir har nu lämnat Politism. Foto: Nyheter Idag
  • Tisdag 16 aug 2016 2016-08-16
E-post 1361

STOCKHOLM Vänstersajten Politism fortsätter blöda miljonbelopp. Det beror dels på personalkostnaden om 1,7 miljoner för redaktörerna Margret Atladottir och Eric Rosén, men även på intäkter som inte når hela vägen. Nu tipsar Chang Frick på fullt allvar hur Politism kan vända röda siffror till svarta.

Vänstersajten Politism har till syfte att engagera ungdomar i frågor som traditionellt är vänster. I förvaltningsberättelsen för år 2015 står att det är en ”antirasistisk, feministisk, maktkritisk sajt som arbetar för ökad jämlikhet”. Sajten ägs av LO och Aftonbladet gemensamt, men trots draghjälp från Sveriges största tidning tycks inte projektet lyfta.

Branschtidningen Resumé berättar att intäkterna är mindre än personalkostnaderna om 1,7 miljoner för de bägge redaktörerna Margret Atladottir och Eric Rosén. Om inte nytt kapital tillförs verksamheten riskerar sajten gå i konkurs. Nu tipsar Chang Frick på Nyheter Idag om vad Politism bör göra för att öka trafiken och förhoppningsvis intäkterna.

1. Bedriv journalistik

Vad Margret tycker om en ”rolig text” har inget högt nyhetsvärde, möjligen högt värde för att håna och häckla. Det bara funkar så på internet. Skippa helt och hållet artiklar om vad ni tycker. Det framstår bara som pretentiöst och ”von oben”. Bedriv istället journalistik, köp en billig kamera och en diktafon – jag hittade en Nikon D7000 för 5000 spänn inklusive objektiv på blocket. Ge er ut på arbetsplatser, ta bilder, ställ frågor och undersök vad människor har att berätta.

Folk älskar att läsa unika reportage. Åk till en bruksort där den lokala industrin lagt ner, intervjua de äldre personerna och låt dem berätta om sina minnen från bruket och hur det var när de var unga. Intervjua sen deras barnbarn och låt dem berätta om hur de ser på framtiden. Ut och skriv de reportage som ingen annan gör, då blir ni unika och skapar ett mervärde för läsarna. Det kostar kaffepengar att åka kollektivt till Dalarna för att besöka exempelvis Grängesberg.

2. Gå på djupet med sådant som ungdomar faktiskt bryr sig om

Det finns många unga människor som kan lockas av ett vänsterperspektiv på samhällsfrågor, men det är en försvinnande liten del som bryr sig om rubriker som lyder ”Gröna Milen reser till USA: Zlatan är hipster AF i San Francisco”. Ungdomar vill vara säkra på att de kan bli vuxna utan att gå arbetslösa eller tvingas bo hemma hos föräldrarna tills de blir 35. Att bara konstatera att det råder bostadsbrist räcker inte, det vet folk redan.

Kom med artiklar som talar om hur exempelvis bostadsbristen kan lösas. Vad är det som gör att det inte byggs tillräckligt? Varför klarar inte Socialdemokraterna, som sitter i regering, av att ge ett trovärdigt svar på problemet? Ring och intervjua byggbolag och fråga vad som hindrar dem från att investera i nya billiga lägenheter. Borra i frågor på djupet. Läsaren vill lära sig något, inte bara läsa klagotexter om sådant alla redan vet.

3. Lär känna ”fienden”

Varför söker sig ungdomar till Soldiers of Odin? Vad är det som lockar med Nordisk Ungdom? Varför går tjejer med i SDU? Man kan såklart skriva artiklar där man tar avstånd och fördömer andra, men det resulterar lätt i slag i luften. Samtidigt, grabbarna i t ex Soldiers of Odin är knappast söner till direktörer, mycket talar för att de kommer från de där nedlagda bruksorterna. Hur ser de på samhället och varför söker de sig till den högerextrema kanten?

Genom att undersöka de här sakerna, skriva artiklar och få med deras perspektiv kan man också få igång en konstruktiv debatt inom vänstern om hur man når ut till de här ”unga arga männen”. I grunden handlar det, som så mycket annat, om klass. Kanske även om representation. Vad har vänstern att erbjuda de här grabbarna för alternativ till högerextremism?

4. Ifrågasätt er själva

Ibland kan det vara bra att på djupet granska ”sig själv”. Då menar jag att undersöka om de sanningar och perspektiv man har på samhället stämmer. Kanske har högern en poäng i något? Sådant är jättebra att ta upp, det bjuder in fler läsare, skapar debatt och man höjer sin egen trovärdighet. Folk litar mer på en människa som är beredd att ifrågasätta sig själv mellan varven och även erkänna fel.

Effekten blir med tiden att man inte avfärdas lika enkelt av sina meningsmotståndare och oavsett vad de må tycka om en så kommer de förhålla sig till vad man skriver. Och om meningsmotståndare förhåller sig till det man skriver, då kan man vara helt säker på att meningsfränderna i allra högsta grad är engagerade och läser sajten.

5. Gå med i pressetiska systemet

En bra grej vi gjorde på Nyheter Idag var att vi anslöt oss till det pressetiska systemet. Det visar att man är mer seriös än random blogg på internet och att man faktiskt har en journalistisk ambition. Det är inga svåra regler att lära sig och pressombudsmannen Ola Sigvardsson ställer mer än gärna upp och berättar hur tänket och resonemanget går till. Det kostar heller ingenting att ansluta sig.

Den enda avgiften man kan råka ut för är om man fälls för att ha brutit mot de pressetiska reglerna. Men det är väl ändå ingenting som Politism har tänkt att göra, eller hur?

6. Tro inte det sämsta om andra

”Du kanske gillar att bli fotad i smyg från avstånd av människor som hatar dig? Inte jag”, skriver redaktören Atladottir på Twitter. Hon syftar på mig och refererar till en artikel jag publicerade häromdagen. Nej, jag hatar såklart inte Atladottir. Men jag är inte glad på henne heller. Det var inte sådär jätteroligt när hon och Politism klumpade ihop min sajt med nazistsajter när de gjorde den där listan om vad man inte får dela i sociala medier.

Jag vet inte vilka erfarenheter personerna på Politism har av sånt där, men jag är både halvjude och halvzigenare och uppväxt på landsbygden. Man kan säga att jag är ganska hårt vaccinerad mot skinnskallar som ber en ”flytta hem till var man nu kom ifrån”. Med den bakgrunden är man såklart inte road när man listas med rena nazistsajter. Sådant beteende gör att man får ovänner i onödan.

7. Bygg relation med läsarna

Läsare gillar en sajt som kan ta strid för de frågor som ligger en varmt om hjärtat. Många av mina läsare upplever att samhället satsar mer på PR och att saker ska se bra ut på ytan utan att riktigt ta tag i samhällsproblem. De anklagar makthavare för att ljuga och vara ”PK” och så vidare. Ibland har de faktiskt rätt och tar man den fajten offentligt så tar man även deras fajt. Då bygger man en relation med läsarna.

Och det som är bra med det hela är att många av de människorna mycket väl kan fångas upp av vänstern. Ta fajten om hur resurser fördelas i välfärden. Är det rimligt att Bert Karlsson tjänar mångmiljonbelopp på flyktingbostäder? Ring och pressa Karlsson, lägg ut intervjun på Politism och ni kommer att få respons, det lovar jag.

8. Sänk lönerna

Sorry att jag säger det, men 1,7 miljoner i lönekostnad är kanske lite väl saftigt? Visst, ni behöver inte bo som en luffare i Hallunda som jag gör, men man kan klara sig rätt bra på en lönekostnad om säg 450 000 om året? Vips har ni sparat in 800 000 kronor bara där. När man startar ett nytt projekt kan man inte ta ut full lön i början, många människor får mer eller mindre jobba gratis i flera år innan det visar vinst.

Gör en deal med Aftonbladet och LO. Gå med på sänkta löner och kräv att ni får var sin ägarandel i projektet. Det visar att ni tror på projektet och är beredda att själva satsa lite för att det ska gå med vinst. Annars är risken stor att LO tröttnar på att hålla projektet under armarna och då står ni där helt utan jobb rätt vad det är. Det är helt normalt att dela risk i projekt och det kommer att visa storägarna att ni faktiskt tror på idén med sajten.

9. Content is king

Bra innehåll är kanske det absolut viktigaste för en sajt om den ska överleva. Och den nakna sanningen är att vad som är bra innehåll avgörs ytterst av läsarna. Roliga videor på katter finns det redan gott om på Nyheter24, likaså skvaller om Zlatan. Försök hitta en egen nisch och var lyhörda för vad läsarna faktiskt klickar på. Det finns ett begrepp som kallas ”kill your darlings” och det är precis som det låter. Var beredd på att förändra saker och lägga ner sådant som inte lyfter.

Effekten blir inte bara att man lyckas nå fler läsare, man kommer själv att utvecklas som journalist. Det är en utmaning att bli bättre, men det är det värt. Och vore det ingen utmaning vore det heller inget skoj med hela.

Lycka till! Det behövs bra vänstersajter som når ungdomar, det tvingar bara oss på högerkanten att bli ännu bättre.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag