Regeringens stödpaket sågas från vänster till höger: ”Täcker inte ens prisuppgången i mars”
”En stor besvikelse”, ”Skyddar inte Sveriges familjer från prischockerna”, ”Folkets hus-Berlusconi”. Kritiken är hård från vänster till höger mot regeringens förslag till stödpaket till svenska hushåll. I stödet ingår ett engångsbidrag på max 1 500 till bilägare och en skattesänkning för diesel och bensin på 1,3 kronor litern.
På en pressträff måndagen presenterade finansminister Mikael Damberg regeringens föreslagna stödpaket till svenska hushåll för att mildra prischockerna på drivmedel och elektricitet.
I stödpaketet ingår bland annat ett engångsbidrag till bilägare på 1 000 kronor, med 500 kronor extra till de som bor i vissa gles- och landsbygdsområden och gäller för endast en bil per privatperson.
Skatten på diesel och bränsle kommer även sänkas tillfälligt med 1,30 per liter från 1 juni till 31 oktober.
– Det här är ett kraftfullt åtgärdspaket på både kort och lång sikt, säger finansminister Mikael Damberg (S) enligt Sveriges Television.
Läs även: Svensk livsmedelsförsörjning riskerar att slås ut – den globala livsmedelskrisen förvärras
Damberg säger att de höga priserna på drivmedel och el främst beror på Ryssland och invasionen av Ukraina.
– Prisuppgångarna som vi har sett under en längre tid är på grund av Rysslands agerande och de kraftiga prisuppgångarna vi nu ser på energi och drivmedel är direkt relaterade till den ryska invasionen, säger Damberg.
I stödpaketet ingår även ytterligare 3,9 miljarder kronor i klimatbonus för de som köper främst elbilar och en tillfällig höjning av bostadsbidraget för barnfamiljer mellan juli och december i år. Det föreslagna stödpaketet väntas kosta 14 miljarder kronor.
Fredrik Björkman, politikreporter på Dagens Industri, skriver på Twitter att han fått bekräftelse från regeringskansliet att engångsbidraget till bilägare även kommer gå till den som äger en elbil.
Bekräftat från finansdepartementet: Även elbilar får regeringens drivmedelskompensation #svpol
— Fredrik Björkman (@FredrikBjorkman) March 14, 2022
Regeringens föreslagna stödpaket får hård kritik från både vänster och höger. Nooshi Dadgostar skriver på Twitter att förslaget inte skyddar svenska familjer från prischocken på drivmedel.
”Man måste kunna ta sig till jobbet utan att bli ruinerade” skriver Dadgostar och framhåller istället V:s förslag om ”ett pristak på 18 kr/l för bensinen vid pump”.
Regeringens förslag skyddar inte Sveriges familjer från prischockerna på bensin/diesel. Man måste kunna ta sig till jobbet utan att bli ruinerade. Vårt förslag är ett pristak på 18 kr/l för bensinen vid pump. Det skapar i detta svåra läge trygghet för människor och företag.
— Nooshi Dadgostar (@dadgostarnooshi) March 14, 2022
”Skattesänkningen täcker alltså inte ens prisuppgången i mars månad” skriver Sverigedemokraterna.
Skattesänkningen täcker alltså inte ens prisuppgången i mars månad.
— Sverigedemokraterna (@sdriks) March 14, 2022
Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch kallar förslaget för ”en stor besvikelse”, i synnerhet för att reduktionsplikten inte reduceras.
Regeringens besked om drivmedelschocken är en stor besvikelse. 1,30 kronor i sänkt pris vid pump och ingen sänkning av den dyra inblandningen av biodrivmedel. Samtidigt säger folk upp sig från jobbet och åkeriföretag ställer in uppdrag för att de inte har råd att tanka!
— Ebba Busch (@BuschEbba) March 14, 2022
Även andra än partiledare och partier sågar det föreslagna stödpaketet ur olika perspektiv.
Vi i städer som använder bilen sporadiskt nån gång i veckan får extremt mycket högre stöd procentuellt än de i glesbygd som faktiskt behöver bilen varje dag. Vad är det här för märklig syn på rättvisa? pic.twitter.com/D6I3WwnBtB
— Teodor Koistinen (@TeodorKoistinen) March 14, 2022
Hade det inte varit mer populistiskt lyckat att stötta lantbruken och åkerierna än att skicka konstiga små checkar till medelklassfamiljer som nåt slags folkets hus-berlusconi
— Anna Björklund (@AnnaBjorklund) March 14, 2022
Först lägger vi ned kärnkraften, sen inför vi elbidrag. Inför reduktionsplikt, och sen bilbidrag. Pressar upp ingångslöner, och sen subventionerar anställningar. Bidrag kan inte vara lösningen på problem man själv har skapat.
— Benjamin Dousa (@BenjaminDousa) March 14, 2022
Angående Dambergs presskonferens: Detta var alltså S utan MP. De som trodde att S skulle bli något helt annat utan kompromisserna med MP får nog tänka ett varv till.
— Johan Ingerö 🇺🇦 (@JohanIngero) March 14, 2022
Regeringen måste skämta. 1,30 i tillfällig skattesänkning på drivmedel och 1.000 kr i engångsbidrag till varje bilägare. Eller ”upp till 1.500” om man bor i glesbygd. Är detta regeringens ”kraftfulla” paket för att svenska hushåll o företag ska klara skenande kostnader? Serlöst?
— Jan Ericson 🇸🇪🇺🇦 (@Ericson_ubbhult) March 14, 2022
Läs även: KD: Sänk dieselpriset med 9 kronor