SVT:s reklamfilm motverkar seriös journalistik

Stillbild ur SVT:s reklamfilm. Foto: Faksimil Youtube
  • Tisdag 8 okt 2019 2019-10-08
E-post 2055

Med en reklamfilm vill SVT stärka narrativet att ”Sverigebilden” utsätts för illvillig propaganda och falska nyheter. Samma narrativ används flitigt av journalister som vill blanda bort korten. Ett exempel är tidigare SVT-medarbetaren Gellert Tamas, som inför avslöjandet om de apatiska barnen försökte använda ”ryss-spåret”.

Det är inte helt enkelt att hänga med i svängarna som mediekonsument när SVT går ut med en reklamfilm där budskapet är att ”saklig journalistik har aldrig varit viktigare”.

Narrativet i reklamfilmen är tydligt. En liten viral grej i svenska sociala medier fångas upp av fienden Ryssland, förvanskas och blir till ett internationellt propagandavapen mot Sverigebilden. Tittaren införstås i att kritik mot Sverige inte beror på sakomständigheter utan på illvilliga konspirationer.

Bli prenumerant och läs hela artikeln!

Missa inte våra fördjupande reportage och extramaterial i våra avslöjanden. Med Plus får du tillgång till alla artiklar, bilder och videoklipp. Glöm inte att med fler prenumeranter kan vi satsa ännu mer på relevant journalistik.

Redan medlem? Glömt ditt lösenord?

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag