Virtual reality får ny mening
Oculus Rift är ett Virtual reality(VR)-headset som är under utveckling av företaget Oculus VR. Tanken är att användaren ska placeras inuti spelet. Oculus Rift finns ännu inte att köpa, däremot kan så kallade Developer kits köpas av utvecklare. Men nyligen gick Andres Hernandez, Community Manager för Oculus VR, ut med information om att försäljningen kommer att upphöra. Detta till följd av materialbrist, menar han.
”Vissa komponenter i utvecklingsmodellen av Oculus Rift har slutats tillverkas, vilket medfört att vi inte kan producera fler. Vi förväntade oss aldrig att sälja så många, men det är ändå ett bra problem att ha.”
Skriver Andres Hernandez på Reddit.
På olika internetforum spekuleras det kring att det var ett medvetet val att låta tillverkningen upphöra från Oculus VR:s sida. Detta för att lägga större fokus på den nya, modifierade modellen. Den äldre modellen av Oculus finns fortfarande till salu men tillverkningen av nya enheter är upphörd fram tills dess att de funnit en ”alternativ källa”.
Trots att modellen som sålts är menad för utvecklare har den skickats ut till över 50 000 adresser, däribland en mängd privatpersoner. Joakim Norlader än en av dem som valde att beställa hem ett exemplar. När jag kommer hem till Joakim sitter han och spelar ett av dem hundratals användarskapade demospel som ligger uppe på Oculus VR:s officiella forum.
I början när man spelar är det många som upplever VR-sickness, vilket kan beskrivas som åksjuka. Vissa spel mår jag fortfarande illa av att köra. Men det beror helt på hur man rör sig i spelen. DK1 (Developer kit, version 1) innehåller ingen position tracking på kroppen, det gör mycket för hjärnan. Balanssinnet blir lite… Om jag står upp och lutar mig åt sidan så gör inte karaktären i spelet det. Det blir lite av en disconnect i hjärnan, då mår man direkt illa. Det är som att åka båt och det gungar i båten, man kan bli åksjuk på samma sätt.
Spel som är byggda med VR i åtanke är flera gånger bättre än de spel som har låtit implementera tekniken i efterhand. Det är så annorlunda att spela med VR-tempot måste vara annorlunda. Smågrejer som gånghastighet känns alltid extremt fort i VR. Team Fortress 2 var något av det första jag spelade och det gick alldeles för fort. Jag mådde illa hela kvällen,
säger Joakim och skrattar.
Vad är grejen med virtual reality?
Det är väl drömmen om att få bli mer immersed i spelen än någonsin, att vara där, känns det nästan som. När man spelat ett tag glömmer man nästan bort att det är ett spel. Det är schyst… Ja, om det inte är typ Outlast man spelar då, haha. Men skjutspel är nästan lite för intensiva. Det känns nästan påfrestande för hjärnan. Har du förresten kört Final Fantasy?
Joakim räcker mig VR-headsetet. Jag sätter den oväntat lättviktiga modulen på mig och möts av ett oändligt rum med en tredimensionell rymd som nästan skulle kunna liknas vid verklighet – om än en absurd sådan. Det kommer att stå en ny figur varje gång du vänder dig om, förklarar Joakim för mig.
Jag vrider på huvudet och får syn på en av en av de påhittade varelserna ur Final Fantasy-serien: en Moogle står på en box som ska motsvara en kubikmeter. Jag vänder mitt huvud hundraåttio grader och blickar in i ögonen på en Chocobo. En av de enorma fåglarna som gjort sig kända från samma serie. Och absolut återspeglas modellerna i en naturtrogen skala.
– Ja, det är svårt att förklara upplevelsen. När man säger 3D tänker folk på typ 3D-film som man sett, det är inte samma sak. Det här är en helt annan grej. Här blir storleken verklig, det har man aldrig upplevt fört. När saker som är en meter höga faktiskt är det, säger Joakim.
Är det här framtiden?
Jag har inget tvivel om att konsumentversionen kommer att bli riktigt grym, men VR har sina applikationer. Det kommer inte att fungera till allt, man vill inte spela alla spel med det. Realtidsstrategi-spel skulle kanske inte vara så kul, men förstapersons-spel, flyg- och rymdskepps-simulatorer kommer att slå bäst, för då sitter man redan i en stol. Då känns det som om man sitter i en cockpit, man kan till och med se repor på glaset.
Oculus Rift behöver större field of view. Den här ligger på 90 grader, de kanske får till 110 eller något sådant på nästa version. Det som är bra med Oculus Rift är att den är så lätt, det blir aldrig ansträngande för nacken. Problemet är att det blir varmt och man blir svettig. Står man upp blir det en workout. Man kan se igenom lite undertill, men jag tror att de kommer att fixa det i slutversionen. Det är mest för att man ska kunna få luft.
De måste sätta en standard. Oculus VR kommer inte vara de enda som släpper VR headsets i framtiden. Jag tror många företag som har mycket mer pengar än Oculus VR och då måste de gemensamt bestämma sig för ett format. Det kommer att bli jobbigt om ett spel blir exklusivt till ett visst headset och inte går att spela på andra. Där borde de komma överens.
säger Joakim.
Oculus Rift Devkit v1. (DK1)
Oculus Rift är skapat för att spelare ska få en så uppslukande upplevelse som möjligt och skapa känslan av att vara en del i spelet, snarare än att spela det. Detta med hjälp av liknande teknik som används i 3D skärmar där dina ögon luras till att se tredimensionella objekt med hjälp av 2 separata uppsättningar bilder i lager. 16 miljoner dollar har samlats in till företaget, varav 2,4 miljoner med crowdfunding via plattformen Kickstarter.
- Skärm: 7” 16:10
- FoV: Horisontell 90° & Vertikal 110°.
- Upplösning: 1280 x 800 pixlar (Stereoskopisk 3D – 640×800 per öga).
- Uppdateringsfrekvens: 60hz.
- In- utgångar: DVI & HDMI.
- Vikt: 379g