I Småland blir gamla unika specialbilar som nya igen
Att restaurera en bil tar ofta flera tusen timmar och vissa av bilarna är bara tillverkade i ett enda exemplar. På småländska Motorima ges unika och exklusiva sportvagnar nytt liv. – Man bygger mycket på bilder, proportioner. Det verkar omöjligt från början, men man kan med ganska lite information komma väldigt nära, säger Magnus Ahlqvist.
På familjeföretaget Motorima i småländska Rydaholm brinner man för exklusiva europeiska sportvagnar som hunnit uppnå veteranstatus. Några av de bilar företaget just nu jobbar med i verkstadslokalerna är en Alfa Romeo Spider, en Maserati Ghibli Spyder och en Bugatti Type 13 från 1922.
För Magnus Ahlqvist, som startat och driver Motorima tillsammans med sina två söner och en anställd, är det ofta med blandade känslor man lämnar tillbaka den färdiga bilen till kunden.
– Det skär ibland i hjärtat att lämna ifrån sig en bil. Man lägger ner sin själ i de bilar man jobbar med. Men många av våra kunder är återkommande. Vi tar hand om deras bilar, gör återkommande service, säger Magnus Ahlqvist.
”Det verkar omöjligt från början”
Att restaurera bilar blir ibland rena detektivarbetet för Magnus och hans medarbetare. 2015 återlämnades en Maserati Tipo 151 från 1964, eller rättare sagt en replika av den ursprungliga bilen.
– Det fanns inte mycket ritningar över den här bilen, för den byggdes helt för hand. Men jag hade lite enkla teckningar, mycket fotografier givetvis. Sedan är det erfarenheten – hur den byggdes, att man får in rätt känsla. Det är en kombination. Man bygger mycket på bilder, proportioner. Det verkar omöjligt från början, men man kan med ganska lite information komma väldigt nära. Den här bilen var vad man kallar det sista monstret från Modena, berättar Magnus Ahlqvist.
Att det inte fanns någon originalbil att utgå ifrån beror på en ödesdiger olycka för många år sedan.
– Inför 1965 års Le Mans tappade föraren olyckligtvis kontrollen över bilen i runt 300 kilometer i timmen och voltade. Bilen blev totalkvaddad.
Och att Maserati Tipo 151 över huvud taget tillverkades är också det en säregen historia, förklarar Magnus.
– I mitten på 60-talet hade Maserati egentligen slutat med sin tävlingsverksamhet, men privatpersoner ville hålla igång det. Den franska Mazerati-återförsäljaren pumpade in pengar och fick den här bilen utvecklad varje år inför Le Mans.