Juridiska klagomål från Aftonbladet: Därför pixlar vi ”Ta bladet från munnen”-bilden

I det pixlade området döljer sig ordet "Bladet".
  • Måndag 23 okt 2017 2017-10-23
E-post 584

STOCKHOLM Efter att Nyheter Idag uppmanat allmänheten att ”Ta bladet från munnen” med hänvisning till sexskandalerna som rullas upp på tidningen Aftonbladet har tidningens jurist Sarah Wass kontaktat Nyheter Idag. Hon menar att Nyheter Idag använder ett kännetecken som är förväxlingsbart med Aftonbladets logotype. Nu har Nyheter Idag pixlat grafiken trots att Chang Frick på Nyheter Idag menar att det inte utgör ett varumärkesintrång.

I samband med att en välkänd Aftonbladet-profil pekades ut av flera kvinnor för sexofredanden och även våldtäkt uppmanade Nyheter Idag allmänheten att höra av sig till Nyheter Idag med ytterligare tips. Till detta har Nyheter Idag publicerat en tecknad bild för att illustrera uppmaningen som lyder ”Ta bladet från munnen”. Ordet ”bladet” påminner om bokstäverna i Aftonbladets logotype.

På fredagen kontaktades Nyheter Idag av Aftonbladets jurist Sarah Wass med en framställan om varumärkesintrång.

”Nyheteridags användning av nämnda kännetecken riskerar emellertid att inte bara att vilseleda läsare och andra att tro att det föreligger en relation mellan Aftonbladet och Nyheteridag enligt vad som anges ovan, utan syftar enligt Aftonbladets mening dessutom uppenbart till att svärta ner Aftonbladet”, skriver Wass i ett mejl med uppmaningen att ”omgående upphöra med användandet av det kännetecken som är förväxlingsbart med Aftonbladets skyddade kännetecken”.

Nyheter Idag pixlar ”bladet”

Under måndagen tog Nyheter Idag beslut att maskera den del av grafiken som påminner om Aftonbladets varumärke. Samtidigt menar Chang Frick på Nyheter Idag att det aldrig varit fråga om varumärkesintrång.

– Den bild Aftonbladet syftar på är en del av vårt redaktionella material. Klickar man på bilden kommer man också till en redaktionell artikel. I ett sådant sammanhang kan jag omöjligt se hur det kan bli fråga om varumärkesintrång. Syftet är ju uppenbart att allmänheten ska höra av sig med tips om svinerier på de stora redaktionerna, där har ju Aftonbladet kommit att bli lite av en symbol för detta.

– Tanken var att leka lite med termen ”ta bladet från munnen” på klassiskt kvällstidningsmanér.

Men varför väljer ni att pixla ”bladet” om ni inte anser att det är fråga om varumärkesintrång?

– Även om inte vi anser att det på något sätt bryter mot lagen, en bedömning som jag verkligen känner mig trygg med, tycker Aftonbladet uppenbart annorlunda. Jag tycker det är en sjysst linje att ändå vara pragmatisk och då valde vi att pixla ”bladet”. Jag tycker den lösningen speglar den bredare mediedebatten på ett rättvist sätt.

FAKTA: "Ta bladet från munnen"

Uppmaningen att "ta bladet från munnen" har gett resultat. Flera värdefulla tips har inkommit till redaktionen, både om Aftonbladetmannen men även om andra medieprofiler på andra redaktioner. Dessa tips arbetar Nyheter Idag med att följa upp.

Om du har tips om svinerier på de stora redaktionerna är du välkommen att mejla på [email protected]

Nedan ser du grafiken så som den ursprungligen såg ut innan "pixlingen".

banner-bladet-page

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag