Kommunens PR-jippo uppmanar folk att skylta med klisterlapp om ”öppenhet”
KARLSTAD Nu kan alla invånare i Karlstad kommun känna sig som mediekändisar från Södermalm. I en ny kampanj har kommunen skickat ut en klisterlapp med texten ”Öppenhet – Ja, tack!” där invånarna uppmanas sätta upp den på sin ytterdörr för att visa sin godhet.
I ett nytt PR-jippo i Karlstads kommun vill politiker att invånarna ska kunna känna sig lika goda som politikerna själva. Klisterlappar med texten ”Öppenhet – Ja, tack!” har skickats ut till kommunens alla invånare. På hemsidan för kampanjen uppmanas att klistra upp lapparna på sin dörr eller brevlåda.
”Vi är världsmedborgare och det finns ingen bättre tidpunkt än nu att visa det”, står att läsa på kampanjsajten.
”Karlstad har berikats”
Syftet med kampanjen är att invånarna i Karlstad ska kunna träffa de nyanlända människorna som kommit till kommunen från andra länder i spåret av den stora invandringen till Sverige. På kommunens kampanjsajt kan den som är sugen registrera en profil där man laddar upp en bild på sig själv. Tanken är att sajten ska fungera som en plattform för att skapa kontakt med de nya invånarna.
”Karlstad har berikats med många nya invånare från utsatta platser i världen. Visst vore det spännande och viktigt att få möjligheten att träffa och lära känna varandra lite närmare? Så ta möjligheten att träffa gamla och nya Karlstadsbor!”, står att läsa på kampanjsidan.
Lokalpolitikern: ”Helt frivilligt”
SVT har pratat med lokalpolitikern Per-Samuel Nisser (M) om kampanjen och ställt frågan om det finns någon risk att klisterlappen kan dela in invånarna i kommunen i olika grupper, mellan de som skyltar med sin godhet och de som inte gör det. Men han poängterar att trots kommunens uppmaning om att skylta med sin godhet, så är man inte tvungen om man inte vill.
– Nej, det är naturligtvis helt frivilligt hur man hanterar och agerar. Det är yttrandefrihet och öppenheten i den är ju också något vi värnar om. Folk får tycka och göra som de vill, säger Nisser.
Kampanjen har kostat ungefär 400 000 kronor och finansieras med kommunens marknadsföringsbudget, berättar SVT.