Tips inför båtsäsongen
Det kan vara svårt att veta vad man ska ha för propeller eller utbytesmotor till sin båt. Här går vi igenom lite att tänka på när man väljer propeller, om fördelarna med sötvattensytem och om det verkligen är bra att dynoköra sin motor.
Välja rätt propeller
Propellern är en viktig del av båten och har en stor betydelse för hur bra den presterar. Det finns många olika faktorer att ta hänsyn till när man väljer propeller, t.ex. vilken typ av motor och storlek båten har. En snabb mindre båt ska ha en propeller med en liten diameter och hög stigning. Kontra en stor tung båt som ska ha en propeller med större diameter, en med 4 blad är att föredra.
4 eller 3 blad
4 blad ger en bättre acceleration och att båten planar upp snabbare. Man brukar säga att en 4 blads motor är bättre att använda när man kör i låga farter då den ger en stabilare kurs.
3 blad propeller går däremot snabbare än 4blad, ungefär 5-10% högre. Den är dessutom mer bränslesnål vid höga hastigheter.
För större båtar rekommenderas nästan alltid att man kör med en stålpropeller framför aluminiumpropeller. Man får dessutom mer fart och bättre hantering med en stålpropeller.
Installera sötvattensystem
Om man vill ha en båt som håller flera årtionden utan att belasta plånboken, är det en självklarhet att överväga att installera ett sötvattensystem. Fördelarna med sötvattensystem är många, här listar vi några utav dom:
- Motorn upphör att rosta invändigt
- Motorn får en mycket stabilare arbetstemperatur vilket leder till lägre bränsleförbrukning och mera häst krafter (avgaserna värmer upp motorn)
- Mycket enklare vinterkonserveringar
- Risken är minimerad för frostskador på motorn under vintern
- Det ökar värdet på båten
Är det bra att dyno testa sin motor?
Det är bra att dyno testa motorn så att den går med rätt blandning mellan bränsle och luft och att man har en tändinställning som är optimal för motorns övriga inställningar. Lägger man ner lite tid och kan sina grejer kan man få en perfekt inställd motor, vilket gör den både bränslesnål och kapabel att köra på maximalt utan att man skadar motorn.