Rasistattacken mot luciapojken kan vara planerad PR-kupp: ”Ett noga övervägt drag”

Enligt Helene Falkirk blev Facebookgruppen #jagärhär, men även familjen, förvarnade på hat. Det stärker misstankarna om att de rasistiska kommentarerna var en del av PR-arbetet. Foto: Holger Ellgaard samt faksimil Facebook
  • Torsdag 8 dec 2016 2016-12-08
E-post

STOCKHOLM Åhlens PR-avdelning kan ha planerat att en liten mörkhyad pojke skulle utsättas för rasistiskt näthat i den omdebatterade luciakampanjen. Det hävdar flera kritiker i sociala medier. Facebookgruppen #jagärhär, som engagerar sig mot näthat, ska ha varit förvarnade enligt medlemmen Helene Falkirk, som själv har lång erfarenhet av PR-branschen. – Jag får inte säga någonting, men sanningen kommer komma fram, säger Falkirk till Nyheter Idag.

En bild på en mörkhyad luciapojke som använts i en reklamkampanj av Åhlens har skapat massiv debatt i sociala medier. När bilden publicerades på Facebook möttes den av rasistiskt näthat i kommentarsfält, varpå en motreaktion mobiliserades i sociala medier. Inte minst har medlemmar i Facebookgruppen #jagärhär, en grupp som engagerar sig mot bland annat näthat, uttryckt massivt stöd för pojken.

Men även en rad offentliga debattörer har uppmärksammat frågan och det gick så långt att till och med kulturminister Alice Bah Kuhnke lät publicera en bild på Instagram där hon är utklädd till lucia, något hon gjorde till stöd för den drabbade pojken.

Rasistattacken mot pojken kan vara planerad PR-kupp

I en lång statusuppdatering av författaren Katerina Janouch anklagas Åhlens för att i förväg räknat med att pojken skulle utsättas för en rasistattack och på den vägen skapa PR åt företaget. Genom en fiktiv berättelse om hur samtalen och planeringen kan ha gått till på Åhlens PR-avdelning målar Janouch upp en cynisk berättelse.

”Så castar man ett barn med en hy mörkare än de vanligtvis mellanmjölksvita blekfisarna och kör en plåtning. Det intet ont anande barnet kröns med en luciakrona och alltihop körs ut som en oskyldig reklamkampanj. Man har en öppen Facebooksida som man inte modererar. Alla får kommentera! (För säkerhets skull har man på förhand bokat in några riktigt elaka pennor som mot blygsamt arvode skriver något extremt osmakligt från anonyma IP-adresser.) Sedan kan vårt balla reklamgäng luta sig tillbaka. När bollen sätts i rullning går den inte att stoppa. Ett litet barn som får schavottera? Ja, alla krig har sina offer, tänker hipstern kyligt och se klickmängden skjuta i höjden”, skriver Janouch i sin fiktiva historia.

Utspelet från Janouch kom i sin tur att väcka en mindre debatt i kommentarsfältet på Facebook. En av de som ifrågasatte Janouch var Helene Falkirk från bolaget Pigment Productions.

”Du kan omöjligt ha killen i fokus när du beskriver marknadsavdelningen på Åhlens på sättet du gör”, lyder en av hennes invändningar mot Janouch.

Men sen berättar Falkirk en omständighet som ger stöd för att Åhlens faktiskt hade räknat med att luciapojken skulle utsättas för rasistiskt näthat.

”Vi i gruppen #jagärhär var förvarande på eventuellt hat, likaså familjen”, skriver hon.

Vidare skriver Falkirk att kampanjen var ett ”noga övervägt drag” från Åhlens. Senare har kommentarerna raderats från Facebook, men Nyheter Idag har tagit del av skärmdumpar som visar hur konversationen såg ut.

”Jag får inte säga någonting, men sanningen kommer komma fram”

När Nyheter Idag når Helene Falkirk över telefon får vi veta att hon länge följt Åhlens olika PR-kampanjer. På en rak fråga förnekar hon att hon haft någon roll i Åhlens kampanj, däremot har hon en bakgrund i PR- och mediebranschen.

– Nu är det så att jag får inte säga någonting, men jag tror inte en annonsbyrå är så dum så de inte vet vad som kommer att ske när man gör en kampanj, men jag får inte säga någonting.

Flera gånger understryker hon att hon har inget med vare sig Åhlens eller deras PR-byrå att göra. På en rak fråga om vad som menas med att gruppen #jagärhär var förvarnade på en hatstorm är Falkirk fåordig. Om uppgiften stämmer att Åhlens förvarnat gruppen #jagärhär på att en rasistisk hatstorm skulle kunna komma, talar det starkt för att Åhlens med avsikt använt luciapojken på ett cyniskt sätt.

– Det får jag stå för och där får jag inte säga någonting. Jag säger tvärstopp där. Om det är jag som ljugit och hittat på, eller hur sanningen är, det kommer att komma fram. Men jag får inte säga någonting.

Samtidigt dementerar aldrig Falkirk att Åhlens på något sätt skulle ha förvarnat Facebookgruppen om att rasistiskt näthat skulle drabba luciapojken.

”Säker på att hatkommentarerna orkestrerades någonstans ifrån”

På annat håll i sociala medier har även hela agerandet från Åhlens, samt den rasistiska hatstormen, kommit att granskas. Enligt journalisten Jack Werner, som tidigare arbetat på bland annat Metros viralgranskare, förefaller hatstormen vara styrd från något håll.

”Av tonen, språket och timestampsen i Åhlens Facebookpost att döma är jag rätt säker på att hatkommentarerna orkestrerades någonstans ifrån”, skriver han på Twitter.

I flera tweets beskriver Werner hur han hittar märkliga mönster i samband med att de hatiska kommentarerna har fällts om luciapojken. Bland annat misstänker Werner att ett fejkat svenskt konto på Facebook försökt locka näthatare till Åhlens luciabild med en mörk pojke.

Vidare publicerar han fler skärmbilder som visar datum och tid för när respektive kommentar skrevs. ”Men notera hur det engelska hatet kommit fokuserat till en tidpunkt, och det svenska hatet till en annan. Tydligt tecken på organisation”, kommenterar Werner.

Åhlens vägrar svara på frågor över telefon

Nyheter Idag har talat med Åhlens presskontakt Monica Hultgren över telefon. När vi förklarar ärendet och försöker få ett svar på om Åhlens i förväg meddelat Facebookgruppen #jagärhär på att en rasistisk hatstorm skulle riktas mot bilden på luciapojken blir hon kort i tonen. Hon ber oss istället att mejla frågor till henne.

– Är det så att du har frågor så får jag be att du mejlar dom till mig.

Det är egentligen bara en fråga jag har…

– Ja, du får skicka alla frågor på mejl. Det är sådan policy nu. Mejla det du så får du svar senast imorgon, jag tror det blir svårt idag.

Efter att samtalet avslutats har Nyheter Idag mejlat Åhlens där vi ställer en rak fråga om de i förväg varnade Facebookgruppen #jagärhär på att luciapojken riskerade utsättas för ett rasistiskt hatdrev. I händelse av svar från Åhlens kommer vi publicera det svaret.

Tror du de rasistiska kommentarerna är en del i en cynisk PR-kampanj?
4799 röster (se resultat)

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag