Så annonserar smugglarna efter passagerare på Facebook
DANMARK Det danska migrationsdepartementet har nu offentliggjort exempel på hur människosmugglarnas annonser på Facebook utformas. I annonserna lockas flyktingar att betala fantasisummor för att ta sig till bland annat Sverige. Ett land som utmålas som ett Utopia med gratis bostad, garanterat jobb och till och med en flickvän vid ankomsten.
Nu kan Nyheter Idag visa bilder på hur människosmugglare annonserar efter kunder på sociala medier som Facebook. Bilderna ni ser nederst i artikeln har nyligen offentliggjorts från det danska migrationsdepartementet. På bilderna visas hur människosmugglarna lockar kunder med annonser som utlovar fantastiska resemöjligheter till Europa. Samtidigt dör människor i båtar som inte håller vad annonserna lovar.
Nyhetsbyrån Politico rapporterade tidigare i vår om att frågan om smugglarnas annonsering skulle behandlas på EU:s toppmöte den 23 april. Där beslöts att Europol skulle verka för ett borttagande av de onlineannonser som publicerats av smugglarligorna. Det har dock i realiteten visat sig vara svårare än väntat. Frågan är inte alltid helt tydlig från rättslig synpunkt.
Europeiska Unionens organ för gränskontroll, Frontex, har tidigare flaggat för problemet. I en riskanalys visades skärmdumpar av Facebook-sidor där ligorna gjorde reklam för illegala båtturer över Medelhavet.
Det billigaste sättet att köpa inträde till Europa är per gummibåt över Medelhavet. Priset ligger då på ca 10 000 kronor per person. Men priserna varierar kraftigt beroende på hur bekvämt och säkert du vill färdas. Till de flyktingar som har pass erbjuds, enligt annonserna, flygbiljetter för ända upp till 100 000 kronor per person.
I en artikel i Östersundsposten från september i år beskrivs hur smugglarna i sin försäljningstaktik utmålar Sverige som ett Utopia. ”I Sverige får du ett eget hus, en väl tilltagen ersättning och en flickvän(!).” är exempel på vad som skrivs i de sociala flödena. Att Arbetsförmedlingen i Sverige meddelar att det kommer att behövas 46 000 nya arbetare per år för att hålla hjulen rullande är ett annat exempel som Östersundsposten funnit i sin granskning.
”Allt det här målas upp för unga män i ett krigsdrabbat land som sedan satsar över 100 000 kronor för att smugglas till ett uppdiktat Utopia. Så hamnar de i ett nedlagt skjutfält i Grytan”, konstaterar Östersundsposten.