9 av 10 kvinnor mår dåligt av reklam

Hon vill inte suga hamburgare. Montage: Nyheter Idag
  • Söndag 6 jul 2014 2014-07-06
E-post

Kvinnor står för 80% av köpbesluten på konsumentmarknaden. Ändå är merparten av all reklam inriktad på män.  

Det visar en undersökning utförd av Nielsen hösten 2013.  Hela 48% av de tillfrågade kvinnorna anser att reklam visar upp orealistiska ideal. 42% anser att reklamen visar män och kvinnor i traditionella könsmönster och -roller och 31% anser att dagens reklam visar situationer som kvinnor inte känner igen sig i.

Mår dåligt

Linda Scott, professor vid University of Oxford menar att det skett ändringar i kvinnors önskemål i takt med att samhället utvecklats. I dagens samhälle arbetar fler kvinnor än tidigare och det finns fler singelhushåll bestående av kvinnor. Kvinnor har helt enkelt råd att spendera mer på sig själv än tidigare.

Dessutom, säger Linda Scott, har kvinnor lärt sig att ställa krav på samhället och på vad de har rätt att förvänta sig. Det innebär att kvinnor också ställer krav på hur företag ska tilltala dem för att de ska bli attraherade av och känna igen sig i reklamen. 

Sveriges Kvinnolobby, som bland annat granskar könsdiskrimineringen i reklamen, gjorde 2013 en egen undersökning som visar att 9 av 10 kvinnor mår dåligt av reklam. Reklamen har fått dem att vilja gå ner i vikt, eller ändra på något annat i sitt utseende, och hälften av dem påverkades negativt så ofta som varje dag.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag