Elev hängde upp IS-flagga i svenskt klassrum – Läraren kände inte igen den
ÖREBRO I Sveriges Radio P4 berättar Thomas Gustafsson, verksamhetschef för Partnerskap Örebro, att lärare i svenska skolor behöver utbildas att känna igen olika symboler för extrema rörelser. – Man ska vara uppmärksam på avvikande sidor hos sina elever, berättar Gustafsson för Sveriges Radio.
På måndagsmorgonen rapporterar Sveriges Radio P4 Örebro att lärare i svenska skolor behöver utbildas för att lära sig att känna igenom olika symboler för extrema rörelser. I artikeln har Sveriges Radio talat med Thomas Gustafsson som är verksamhetschef för Partnerskap Örebro och han berättar att det finns IS-sympatier bland skolbarn i Sverige.
För att komma till rätta med den speciella problematiken utbildas nu lärare i Örebro för att känna igen exempelvis IS-flaggan.
– Jag tror att det är väldigt många som vet väldigt lite. Det är därför det är alldeles utmärkt att ha en sådan här seminariedag, för att vi måste kompetenshöja oss för att kunna möta det här med argument. Det handlar om kompetensutveckling, säger Thomas Gustafsson till Sveriges Radio P4.
Elever har hängt upp IS-flagga i klassrum
I radioinslaget berättar Sveriges Radio att elever på en skola fick i uppgift att sätta upp flaggor för olika länder. I samband med den övningen ska en elev ha satt upp den ökända flaggan för terrororganisationen IS, utan att läraren reagerat på det. Och händelsen förefaller inte vara isolerad, utan de får återkommande rapporter om elever som stöder terrorgrupper berättar Gustafsson.
– Vi får de ganska ofta via rektorer och gymnasiechefer och vi försöker samla ihop det tillsammans med polisen.