Åhléns ”slår hål på myten” om svensk jul – hyllar mångfald
SVERIGE ”En riktigt svensk jul har tysk gran, holländskt saffransbröd och turkisk tomte”, skriver varuhuskedjan Åhléns i en ny reklamkampanj med målet att slå hål på ”myten” om en svensk jul.
I och med den nya kampanjen auktionerar Åhléns ut en unik bonad med ovanstående citat insytt, och pengarna går oavkortat till Stadsmissionen. ”Unik bonad som slår hål på myten om den ’svenska’ julen”, skriver företaget i ett Facebook-inlägg på torsdagen.
Drygt en timme senare bestämmer man sig för att redigera den här formuleringen och skriver istället ”Unik bonad som hyllar den svenska julen med dess mångfald”. Nu saknas alltså påståendet att svensk jul bara är en myt.
Men bara några minuter senare uppdateras inlägget igen. ”En unik bonad som hyllar All Möjlig Jul och dess mångfald”, skriver man då istället. ”All möjlig jul” är också temat för årets julkampanj hos Åhléns.
– Julen kan firas i alla möjliga former, vissa firar inte alls och andra firar med hela tjocka släkten, vissa dyrkar det klassiska och andra vill tänka nytt. Vissa drömmer om att resa bort och andra stannar alltid hemma. Oavsett hur man firar är magin densamma, så välkommen till oss för all möjlig jul, säger försäljningschef Cecilia Mortimer Meurling i ett pressmeddelande.
Reaktionerna på Åhléns inlägg lät inte vänta på sig. I kommentarsfältet säger flera att de nu har handlat på varuhuset för sista gången. ”Sluta anställa folk som beter sig som nyexade södertörnare som ska pressa ner sin ideologi i halsen på alla”, skriver en person.
Flera anmärker också på att tomten inte alls är turkisk, som Åhléns påstår. Sankt Nikolaus, en biskop från 300-talet som blev inspirationskällan till den moderna jultomten, var i själva verket grek. En av de som har påpekat detta är debattören Thomas Gür.
Läs även: Greta Thunberg utsedd till Jesus efterträdare av Svenska kyrkan