Åkeribransch i fritt fall – Det är billigare med tungt lastbilsekipage än taxi

En tung dragbil är oftast billigare per mil än en taxiresa. Foto: Wikipedia
  • Onsdag 26 nov 2014 2014-11-26
E-post

SVERIGE Nyheter Idag kan avslöja att det är billigare att anlita ett åkeri med lastbilsekipage än att ringa efter taxi. Så prispressad är nu svensk åkerinäring. – Norska medier skriver mer om det här än svenska tidningar, säger lastbilschauffören Harri Kjellin till Nyheter Idag.

Svensk åkerinäring är under stor prispress från utländska konkurrenter. Nyligen publicerade SVT Opinion en artikel där en lastbilschaufför menar att svenska seriösa företag går på knäna, och när Nyheter Idag ringer till företaget HMK Transport i Västerås får vi bilden av en bransch i kris bekräftad.

– Polisen har en massa fall som bara läggs ner, speciellt när det är utländska bilar. Det är bara svenska chaufförer som bötfälls, det är inte lika villkor, förklarar lastbilschauffören Harri Kjellin i telefon till Nyheter Idag.

Utländska företag kommer undan med fusk och bidrar till hård prispress

Sedan 2010 driver Kjellin sitt enmansföretag som transporterar betongelement. Han är kritisk till att frågan om lika villkor i åkeribranschen inte tagits på tillräckligt stort allvar i Sverige.

– I Norge och Danmark har man börjat ta tag i det där, chaufförerna måste betala böter på plats innan de får åka vidare. Även i Frankrike har man börjat med den metoden.

I Sverige har inte polisen någon möjlighet att kräva betalning av böter på plats. Det är också svårt att kräva in pengar av utländska åkare, varför det inbjuder till olika sorters fusk för att pressa priser. Det kan till exempel vara fusk med kör- och vilotider, men även falska körkort har uppmärksammats.

– Norska medier skriver mer om det här än svenska tidningar. Det har varit en seriös debatt i Norge om det här, i Sverige är inte medier lika insatta.

Men det är inte bara polisens arbete som behöver förändras enligt Kjellin. Även den som köper transporttjänster har ett ansvar vid upphandlingar så att allt går rätt till.

– Det måste till ett större beställaransvar, att den som köper transporttjänster ser till att allt är sjysst, poängterar Kjellin.

Branschen under stor prispress – billigare att anlita tung lastbil än taxi

Nyheter Idag undersöker vad priserna ligger för att anlita en dragbil som kör ett släp åt kund. Riktpriset, med allt inräknat inklusive en sjysst lön till chauffören, ligger någonstans runt 135 kronor milen, förklarar Harri Kjellin. Med moms inräknat blir priset knappt 169 kronor milen. Samtidigt förekommer det oseriösa åkare som kör för så lite som 80 kronor milen, berättar han.

– Det är omöjligt att få ekonomi i det för under 100:- milen. Man måste fuska för att få ihop det, eller sänka lönerna. De fasta kostnaderna kommer man inte ifrån.

Samtidigt undersöker Nyheter Idag vad priserna är för en taxiresa. När vi tittar på prislistan hos Taxi Stockholms hemsida finns det fem olika tariffer som varierar beroende på tiden på dygnet, för en bil med plats för maximalt fyra passagerare. Bara en av tarifferna är billigare än lastbilsekipaget, det jämförpriset ligger på 156 kronor milen. Sen blir det genast dyrare med jämförpriserna, från 248 kronor till 325 kronor milen.

Man skulle alltså, om än i teorin, kunna anlita en tung lastbil för betongtransporter istället för taxi och spara pengar på det viset.

– Det måste till en förändring. Det måste bli lika villkor i åkeribranschen, poängterar Kjellin innan han är framme vid ett bygge och vi är tvungna att lägga på telefonen.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag