Alla sätt som Yubo förenar Gen Z
I en värld av onlineplattformar för sociala medier sticker Yubo, en app för sociala upptäckter med huvudkontor i Paris, ut som en högteknologisk produkt för Gen Z-användare i åldern 13-25 år. Den var tidigare känd som Yellow och introducerades 2015. Den ledande plattformen har gjort det ännu enklare för användarna att hitta och interagera med vänner.
Användarna kan få kontakt med andra på många olika sätt, bland annat genom livestreaming, chatt och spel. Hela dagen, varje dag, sammanför dessa interaktioner användare från hela världen genom gemensamma intressen och erfarenheter. Yubo har uppdaterat sitt onboardinggränssnitt i appen och sin taggningsfunktion, så att medlemmar kan få kontakt med vänner runt om i världen baserat på deras intressen. När en användare skapar ett konto kan de lägga till taggar i sin profil för att låta andra användare veta vilka ämnen de vill diskutera. Mer än 6 miljoner användare använder redan taggfunktionen.
Detta tillägg till processen för att skapa ett konto gör det enklare än någonsin för Gen Z att hitta rätt taggar att lägga till i sin profil för att visa upp sin kärlek till allt från popkultur till TV, spel, musik, filmer och mat.
”Vi vill se till att våra användare får bästa möjliga upplevelse av appen, att de träffar nya likasinnade och skapar vänskap och kontakter med andra”, säger Sacha Lazimi, medgrundare och VD.
Yubo Kopplar Samman Gen Z på Nya Sätt
Sedan lanseringen 2015 har den sociala medieplattformen kopplat samman över 2 miljarder människor, som har skickat över 10 miljarder meddelanden. Över 30 miljarder livestreams har också ägt rum på plattformen, och tiotusentals människor ansluter sig till plattformen varje dag. Med så många människor på en och samma plats kan det vara svårt att hitta de som delar samma intressen. Plattformen har dock förenklat processen.
På Yubo kan användare få kontakt och interagera med andra medlemmar i sin åldersgrupp via chattar, spel och livestreams. Medlemmar kan också använda taggar för att lägga till vänner. När användare hittar en profil med en tagg som väcker deras intresse kan de klicka på den för att se vilka andra medlemmar som delar det intresset. Medlemmarnas topptaggar visas direkt på deras vänners flik för att säkerställa att alla kan sammanställa sin community av vänner med samma intressen.
Detta är ett värdefullt sätt att få kontakt med likasinnade medlemmar på onlineplattformen. Att nätverka om din kärlek till Gen Z-favoriter som musik som Arctic Monkeys och Drake, videospel som Minecraft och Grand Theft Auto V, TV-serier som Friends or Stranger Things och varumärken som Nike och Air Jordans är en bra början på ett samtal som skapar spirande vänskap.
”Yubo är svaret på Gen Zs grundläggande behov av att umgås och skaffa vänner i den digitala världen precis som de gör i verkliga livet”, förklarade Lazimi. VD tillade att företaget har som mål att bli ”en världsledande social plattform som är född i Frankrike och baserad på europeiska standarder”.
Dessutom uppdaterar Yubo sina funktioner för livestreaming. Företaget har omarbetat hela sin ombordstigningsprocess. Med denna förändring kan medlemmar nu använda verktygstips för att ange om användaren i livestreamen är en tittare som tittar på livestreamen eller om streamern (medlem som modererar livestreamen eller visas i livestreamen) är lätt att urskilja. Verktygstipsen visas under hela livestreamens varaktighet för att få användarna att känna sig mer bekväma och anslutna.
Det är ännu enklare att hitta vänner med liknande intressen eftersom appen delar in medlemmarna i olika grupper baserat på ålder. Eftersom Gen Zers ålder sträcker sig från unga tonåringar till 20-åringar bidrar detta till att begränsa interaktionen mellan tonåringar och vuxna och återspeglar hur de interagerar med andra i verkliga livet. Att separera tonåringar och vuxna användare är ett av de sätt som plattformen skyddar de yngre användarna, särskilt mot innehåll eller ämnen som är olämpliga eller irrelevanta för deras åldersgrupp.
Ledande i Arbetet med att Skapa en Personlig Användarupplevelse
Det finns många unika egenskaper som skiljer Yubo från andra sociala medieplattformar, till exempel bristen på fokus på influencers och kändisar och den kommersiella press som följer med att ha dessa användargrupper på en social medieplattform. En annan stor skillnad är att vi inte använder godkännandemått som likes eller följare. Genom att kringgå dessa standarder kan medlemmarna fokusera på realtidsinteraktioner och interaktioner utan att införa prestationskrav. Det är också särskilt utformat för att uppmuntra unga människor att få nya vänner utanför sina närmaste sociala kretsar. Den är också särskilt utformad för att uppmuntra unga människor att knyta nya vänskapsband utanför sina närmaste sociala kretsar. Däremot strävar de flesta sociala medieplattformar efter att sammanföra sina medlemmar med befintliga vänner i deras nätverk.
”Lanseringen av de nya uppdateringarna och funktionerna har redan visat sig förbättra användarupplevelsen och ta bort eventuella hinder som tidigare stod i vägen, med över 6 miljoner användare som nu använder våra tagguppdateringar och funktioner”, säger Lazimi. ”Vi kommer att fortsätta att lyssna på våra kunder och införa ändringar i appen för att återspegla deras behov och erfarenheter.”
Denna sociala medieplattform är stolt över att bana väg för att skapa unika och personliga upplevelser för Gen Z-grupper som förenas med medlemmar som delar deras intressen och värderingar. Att attrahera, engagera och knyta Gen Z till sig via plattformar är en utmaning för alla digitala miljöer. Appens globala framgång visar dock att den håller på att bli en viktig del av vardagen för unga människor över hela världen.
Den sociala medieplattformen prioriterar säkerhet och använder åtgärder som högteknologiska verktyg, livestream-moderatorer och mänskliga säkerhetsspecialister för att säkerställa att alla användare kan umgås så säkert som möjligt i appen.
Ben Casnocha, medgrundare och partner på Village Global, säger: ”Yubo revolutionerar traditionella sociala nätverk för generation Z. Omedelbarhet, livevideo, gruppdiskussioner, interaktion, delning och säkerhet gör att unga människor kan få nya vänner i den digitala världen precis som de gör i den verkliga världen. Yubos lysande framgång bevisar dess relevans och potential.”
Appen kan laddas ner gratis via Google Play och Apple App Store.