Amelia Andersdotter: Hela EU på väg att bli en digital fransk koloni

Foto: Privat/Flickr
  • Lördag 6 apr 2019 2019-04-06
E-post 629

DEBATT Frankrike, med sina hårda regleringar av den digitala marknaden och industrin, har tillåtits att driva på och styra de repressiva förändringar i upphovsrätten som nu är på väg inom EU och riskerar att förändra hur vi använder internet för alltid. Frankrike, som helt saknar framgångsrika IT-företag, är inte ett land som resten av EU borde forma sin digitala policy och upphovsrätt efter, skriver Amelia Andersdotter, upphovsrättsveteran och tidigare EU-parlamentariker.

EU:s upphovsrättsreform har inte blivit det moderniserande omtag på kultur och internet som EU behöver, trots EU-kommissionens löften 2014 när den installerades 2014. I stället har det blivit en tävling i vem som kan hitta på mest osmickrande förolämpningar mot unga européer som, Frankrike till trots, försökt göra sin vision av en uppkopplad, gemensam framtid hörd.

Sverige är bättre förberett på upphovsrättsdiskussioner än andra EU-länder. Vi har en ganska stark IT-sektor, med hyfsat god konkurrens bland internetleverantörer, och i Sverige skedde stora konfrontationer mellan kultursektorn och folket redan 2006-2009.

Därför är det lätt, när nu unga tyskar, tjecker, polacker och nederländare fått se sig besegrade av ett mäktigt och argsint industrikomplex i EU-parlamentet, att känna sympati.

Det är obehagligt att vara på mottagarsidan av glåpord som ”betalda demonstranter”, ”zombies”, ”bottar”, ”terrorister” eller ”jihadister”. Det är ett blommigt, aggressivt språk som oftast, utom i upphovsrättsdiskussioner, går att undvika i konsensussökande Sverige.

Men EU:s stora upphovsrättsproblem är Frankrike. Det är franska regeringen som vill vara protektionister och sätter käppar i hjulen för en europeisk upphovsrätt. Det är också franska regeringen som lider av att svårutmanade särintressen tillåtits växa in i statsapparaten, och som enligt tyska tidningen FAZ i sista stund fick Tyskland att gå med på drakoniska uppladdningsfilter i utbyte mot att Frankrike inte gör fler invändningar mot Nordstream II, den tyska gasledningen i Östersjön.

På grund av EU-parlamentets oförmåga att trycka på rätt knappar under omröstningar (hela tretton ledamöter misslyckades med detta under upphovsrättsvotering förra veckan) ser det nu nästan oundvikligt ut att hela EU blir en fransk digital koloni. Frankrike, som saknar framgångsrika IT-företag. Frankrike, som har en skatt på Amazon för att skydda små bokförsäljare. Frankrike, landet där man inte får fota Eiffeltornet eller graffiti. Frankrike, landet där sökmotorn Qwant är känd av många!

Svenska riksdagen har fortfarande möjligheten att beordra regeringen att lyfta upphovsrättsfrågan med andra EU-länder. Extra bra vore det naturligtvis om regeringen kunde ta upp frågan direkt med Frau Merkel. Är Nordstream II verkligen värt priset att stödja särintressen vars primära kampanjmetod varit förolämpningar? Är det inte bättre för EU:s långsiktiga utveckling, och Tysklands säkerhet, att gå fredliga demonstranter till mötes?

För EU-vänner som mig själv känns det svårast att försvara meriterna i det europeiska projektet just då när lobbymiljoner och fransmän stakar ut en riktning som så uppenbart inte är framåt.

Vi behöver inte bara fransk kultur, utan en gränsöverskridande, europeisk kultur. Vi behöver en kultursektor som ser framåt.

Och vi behöver inget franskt internet, utan ett internet där alla, oavsett vilket EU-land de kommer ifrån, kan känna att de hör hemma. Världen har trots allt få förenande, gränsöverskridande projekt byggda helt efter murens fall 1989. Men internet är ett sådant. Det är dags att någon berättar det för franska regeringen.

 

Amelia Andersdotter har författat ett öppet brev till Belgiens premiärminister Charles Michel. Läs det nedan eller i denna pdf.

Öppet brev till Belgiens premiärminister Charles Michel

M. Premier Charles Michel, Wetstraat 16, 1000 Brussel, Belgique Geachte Mijnheer de Eerste Minister,

Ik ben Amelia Andersdotter, een Zweedse burger, ex-Gentenaar en voor- malig lid van het Europese Parlement. Ik schrijf deze brief als laatste redmiddel, in de hoop u en uw overheid te overtuigen om tegen het Eu- ropese auteursrecht voorstel te stemmen in de Europese Raad.

Ik schrijf, wetend dat uw overheid en de belgische Euro-parlamentsleden al lang de heel uitgebreide verplichtingen in het voorstel – die het Eu- ropese Parlement vorige week goedkeurde – steunen.

Ik schrijf, omdat ik overtuigd ben dat dit niet enkel meer over het au- teursrecht gaat, maar ook over het respect tussen politici en Europese burgers. Ik heb enige voorbeelden toegevoegd aan deze brief.

Ik stel mij voor dat u, zoals ik, een Europese federalist bent, en dat u, zoals Guy Verhofstad, meer Europa wilt. Maar hoe kunnen wij meer Eu- ropa hebben, als politieke leiders van ons continent hun burgers zombies, botten en terroristen noemen?

Er zijn zeker verschillende redenen dat steeds meer Europeanen tegen de Europese Unie stemmen. Toch is zeker ook het soort politieke debat die rond auteursrecht is uitgebarsten hier een bijdragende factor. U zou deze giftige atmosfeer kunnen tegenwerken door aan de Europese Raad te vragen om dit proces te herdoen.

Hoe kunnen wij, als Europese burgers, een Europees wetvoorstel als recht- matig zien, als een voorstel dat onze zorgen en voorkeuren respecteert, als deze wet tot stand is gekomen in zo’n politieke proces vol beledigingen en laster?

Ik heb vrienden in alle delen van Europa, die samen met mij voor- standers van een sterk, democratisch en inclusieve Europese Unie zijn, maar die, door deze ontwikkelingen, nu een deuk dreigen te krijgen in hun vertrouwen in de Europese Unie.

De CDU uit Duitsland beweerde dat rond 150’000 europese burgers die protesteerde tegen de wetvoorstelling door de amerikanen kocht worden.

————————

De hoofd correspondent Europa van Politico stelde voor dat burgers jihadisten worden als ze tegen de wetvoorstelling worden.

————————

De voorzitter van een Zweedse organisatie voor belangenbehartiging van componisten, beschuldigt bewuste burgers om zombies te zijn.

April 1, 2019 Eningbölevägen 44, 74961 Örsundsbro, Sweden

Ik kan het echter niet beter dan Twitter-user @MirceaKitsune zeggen:

“Every #EU institution disrespected us: The Commission called us #bots and the mob, the Parliament jokingly voted the directive by pressing the wrong buttons, the Council may ignore the outrage too and serve its masters. The government of #Europe is at war with the people!”

Natuurlijk, voor burgers die zich er niet bewust van zijn dat verkeerd stemmen niet ongewoon is in het Europees Parlement – volgens Europese NGO VoteWatch komt dit blijkbaar vooral voor bij Franse EPs – is het feit dat dertien parlementsleden door technische redenen verkeerd hebben gestemd, en dat dit voor een verkeerd resultaat zorgde, niet erg vertrouwenswekkend.

Wat het fundament van onze gemeenschappelijke democratie zou moeten zijn, en een uitdrukking van de wil van de burgers, lijkt op een willekeurig proces, lijdend onder het onvermogen van verkozen politici om op de juiste knop te drukken.

Afzonderlijk wegen deze omstandigheden misschien niet zwaar genoeg door voor mijn verzoek aan u, mijnheer de premier, maar samen zorgen ze voor een situatie die een dusdanige impact heeft op de publieke opinie dat het een negatieve impact op het Europees project zal hebben.

Als u, zoals ik, vertrouwen hebt in het voortbestaan en de legitimiteit van het Europees project, hoop ik dat u de wijsheid zult hebben om de Europese Raad te vragen dit proces te herdoen. Laten we deze her- vorming van het auteursrecht afwijzen en het opnieuw doen – zonder de beledigingen, zonder de laster en met de vingers op de juiste knop.

Dank u voor uw andacht,

Amelia Andersdotter
Voormalig Europarlamentslid (2011-2014) Zweden

Om debattören

Amelia Andersdotter är debattör inom upphovsrättsfrågor. Hon var EU-parlamentariker för Piratpartiet mellan 2011 och 2014.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag