APM-T vägrar teckna kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet – Kräver fredsplikt ändå

Foto: Flickr, Faksimil Youtube, Faksimil Linkedin
  • Söndag 16 jul 2017 2017-07-16
E-post 112

GÖTEBORG Det multinationella företaget APM-Terminals vägrar teckna kollektivavtal med hamnarbetarförbundet. Istället kräver de fredsplikt på grundval av att man tecknat kollektivavtal med Transportarbetarförbundet, ett helt annat fackförbund. – Problemet med det är att då har vi ingen möjlighet att företräda våra medlemmar, säger Hamnarbetarförbundets avdelningsordförande Peter Annerback till Nyheter Idag. 

Nyheter Idag, behandlar i en serie artiklar, konflikten i Göteborgs hamn mellan svenska hamnarbetarförbundet och det multinationella storföretaget APM-Terminals.

Konflikten har pågått i över ett års tid.

Det som började med bråk om föräldraledighet, semester och förhandlingsrätt har eskalerat till att bli en konflikt som påverkat Sverige nationellt. Övertidsblockad, strejk, lockout och varsel har varit metoder som använts av de båda sidorna i konflikterna.

LÄS ÄVEN: ”Fick frågan om morföräldrarna kunde ta barnen istället för att han skulle ta föräldraledigt”

Mycket av trafiken från Göteborgs hamn har fått styras om till andra hamnar och flera företag har påverkats negativt av att APM inte kommit överens med de svenska hamnarbetarna.

Konflikten har även fått politiska konsekvenser, där socialdemokratiska regeringen initierat en översyn av den svenska strejkrätten i syfte att göra svenska arbetare mindre stridbara gentemot företagen, något som välkomnas av det globala storföretaget APMT.

LÄS ÄVEN: Facket om regeringens inskränkning av strejkrätten: Öppnar upp för att sälja kollektivavtal

APM-Terminals har skrivit kollektivavtal med LO-anslutna Transportarbetarförbundet, som endast organiserar en minoritet av arbetarna vid Göteborgs hamnterminaler. Det dominerande facket är det fristående Svenska Hamnarbetarförbundet.

Nyheter Idag har talat med Peter Annerback, ordförande för Svenska Hamnarbetarförbundets avdelning 4, i Göteborg.

Enligt Peter är hamnarbetarnas enda önskan att bli behandlade som ett fackförbund.

– Det är ju någonstans det i grunden som en fackförening är till för, att sluta kollektivavtal till slut, att tillvarata sina medlemmars intressen, det är ju det en fackförening går ut på.

Men de vill inte sluta kollektivavtal med er överhuvudtaget då eller?

– Nej, och så hävdar man en lucka i lagen.

Vad är det för lucka?

– Nej, det finns ingen lucka! Grejen är sån här, arbetsgivare har såklart möjlighet att säga nej till ett kollektivavtal, men å andra sidan om man inte skriver ett kollektivavtal med de som har alla arbetarna på en arbetsplats då får man ju inte den där fredsplikten som förväntas vid kollektivavtal.

Istället vill APM-Terminals att hamnarbetarna går med på ett så kallat hängavtal, att de lyder under Transports kollektivavtal trots att de inte är medlemmar i Transport.

– Problemet med det är att då har vi ingen möjlighet att företräda våra medlemmar. Då får du fredsplikt där, men du har inte möjligheten att påverka arbetsplatsen på samma sätt. För du är helt beroende av Transport.

Annika Hilmersson, kommunikationschef vid APM-Terminals i Göteborg bekräftar det Peter Annerback säger, att företaget har tecknat kollektivavtal med Transport men inte vill göra det med hamnarbetarförbundet.

– Vi har ju redan ett kollektivavtal som vi tecknat med transportarbetarförbundet, eller inte ens vi, utan Sveriges hamnar har tecknat ett heltäckande branschavtal med transportarbetarförbundet. När vi har ett sånt kollektivtal som är tecknat så blir vi fortfarande utsatta för stridsåtgärder, säger Annika Hilmersson, kommunikationschef vid APM-Terminals i Göteborg.

Ni vill teckna ett enskilt kollektivtal med hamnarbetarförbundet?

– Nej.

Ni har ett kollektivavtal med transportarbetarförbundet men mig veterligen så är ju hamnarbetarförbundet ett eget fackförbund. Så då har ni ju inget kollektivavtal med hamnarbetarförbundet?

Annika Hilmersson blir tyst en stund.

– Vet du vad, du ska få ringa till Joakim Ärlund, VD för Sveriges hamnar istället.

Jag har lite fler frågor om du vill svara på dem.

– Ja, om det gäller vår verksamhet, absolut!

Rör inte det här er verksamhet?

– Jo, absolut, men du hade frågor om hur kollektivavtal tecknas i Sverige. Då tror jag du kommer få en bättre information utav Joakim Ärlund, som har tecknat det avtalet. Det tror jag blir jättebra för dig!

Så, om man är hamnarbetare, representeras man automatiskt av Transport även om man inte är medlem i Transport?

– Absolut. Så fungerar lagen och det är därför jag tänkte att du ska få mer information av Joakim Ärlund som har tecknat för Sveriges hamnar.

Nyheter Idag har sökt Joakim Ärlund, VD för arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, vid flertalet tillfällen utan resultat.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag