Comviq ska få folk att lämna Avpixlat-bubblan med hjälp av Kakan Hermansson och Zara Larsson

Karin "Kakan" Hermansson. Foto: Charlotte Wells / Wikimedia Commons
  • Tisdag 31 jan 2017 2017-01-31
E-post 4016

STOCKHOLM Kakan Hermansson och Zara Larsson ska i en kampanj från Comviq påminna folk om att våga lämna ”filterbubblor och alltmer polariserade sociala medier”. – De tio ambassadörer som är med är alla utvalda för att de utmärkt sig som personer som vågar stå upp för sig själva och tänja på gränser för vad som anses vara normativt, säger Chimen Asadi, kampanjansvarig hos Comviq.

Nu lanserar Comviq ett träningsprogram för att människor ska våga lämna ”filterbubblor och alltmer polariserade medier”. I ett pressmeddelande förklarar teleoperatören att kampanjen vill belysa ”uttrycksfrihet”, något de menar är viktigt 2017. Kampanjansvarig hos Comviq är Chimen Asadi, känd från styrelsen i Refugees Welcome Stockholm.

– Comviq har alltid skapat förutsättningar för att alla ska ha råd och möjlighet att kommunicera hur de vill. I dagens samhälle, där kommunikation på sociala medier tagit allt större plats, vill vi också tillhandahålla ett forum där våra målgrupper ska kunna uttrycka sig, vidga sina vyer och prata mer med varandra, säger Asadi.

För att förmå svenskar att lämna filterbubblorna har Comviq anlitat tio ambassadörer. Där ingår namn som Karin ”Kakan” Hermansson, Zara Larsson, Ametist Azordegan och Calle Schulman.

– De tio ambassadörer som är med är alla utvalda för att de utmärkt sig som personer som vågar stå upp för sig själva och tänja på gränser för vad som anses vara normativt. De har också visat ett genuint intresse för att inspirera andra genom att utmana sig själva, säger Chimen Asadi.

Delar nazistsidor på Comviqs Facebooksida

Under tisdagen publicerade Comviq en uppdatering på Facebook. Där uppmanar de människor att ta del av medier de normalt inte läser själva.

”Dag 2/10. Det är lätt att hamna i en bubbla på sociala medier. Därför handlar dagens utmaning om att vidga våra vyer! Du ska läsa och dela en artikel på Facebook som du vanligtvis inte skulle ta del av. Tagga och utmana en vän som också skulle behöva vidga sina vyer. #tränadinuttrycksfrihet”, skriver de i sin uppmaning.

I en kommentar till uppmaningen delar en person en länk till den nazistiska sajten ”Nordfront”.

”Den här länken skulle jag normalt sett inte dela, be careful what you wish for”, skriver användaren.

Andra personer, som hörsammat kampanjen, uppmanar till att läsa publikationer som Fria Tider och Nya Tider. Dessa kommentarer och uppmaningar rensar Comviq bort från kommentarsfältet på Facebook.

comviq_nordfront

Kommer kampanjen slå väl ut?
5885 röster (se resultat)

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag