”Det är enkelt att fylla dem med vilken skit som helst”
SVERIGE Vilka är egentligen ISIS och varför åker ungdomar från svenska förorter till Syrien för att kriga? Vi har pratat med ”Abbe” från Irak. – När ISIS var i Syrien kallades de ”rebeller”, när de gick över gränsen till Irak blev de ”terrorister”, förklarade han.
I mitten av Augusti mötte jag Abdelaziz Abdelsaid, även kallad ”Abbe”. Det började med ett samtal med Carolina Farraj, en ung tjej som konverterat till islam, vilken tipsade om att Abbe kan vara rätt person att prata med för att få ett perspektiv på vad som sker i Irak.
Abbe studerar till socionom och jobbar extra som taxichaufför. Ursprungligen kommer han från Basra i södra Irak och har bott i Sverige sedan 1992. Idag är han 29 år gammal, förklarar han när vi sitter vid ett fik i gamla stan.
– Jag har många vänner som är journalister i Irak.
Vi kommer snabbt in på ämnet medier och jag förklarar att vi är en liten tidning startad av privatpersoner. Att jag är en före detta aktiv sverigedemokrat och att min kollega är medlem i Piratpartiet, samt att det finns några andra som hjälper till i mån av tid. Abbe berättar entusiastiskt att även han är positiv till nya medier som utmanar.
– Har du hört talats om mellanösternbladet.se? Det var några vänner som startade den nyligen. De var trötta på de ensidiga medierna i Sverige.
På vilket sätt är media ensidig menar du?
– Det har pågått ett mediakrig mot den Irakiska militären. De rapporterar endast om de irakiska regeringsstyrkornas förluster, men inget om deras framgångar.
När nyheterna på allvar slog igenom om ISIS fick vi bilden av en irakisk militär i upplösning. Ett fåtal anhängare till islamiska staten lyckades skrämma bort ett betydligt större antal soldater från den officiella irakiska militären. I vart fall var det storyn som tog störst plats i medier innan halshuggningarna gav mer klick.
– Irakiska regeringen beskrivs som svag, oduglig och icke kompetent. Jag vänder mig emot den beskrivningen.
Det är stora landområden i Irak som numera är kontrollerat av ISIS, även kallat ”Islamiska staten”. Tusentals kristna har tvingats fly till närliggande områden och kurderna mobiliserar för att möta ISIS militärt. Även grannlandet Iran har visat intresse av att hjälpa till i arbetet att stoppa ISIS framfart.
– Svensk media beskriver det som alla mot alla, kurder, shia, sunni, kristna och såvidare. Det sker brott mot minoriteter, men den gemensamma nämnaren är ISIS, poängterar Abbe.
– Utan ISIS hade vi inte haft någon väpnad konflikt. Även om det finns en konflikt mellan irakiska regeringen och kurderna, så är det något helt annat. De krigar inte med vapen, de arbetar diplomatiskt.
Trots att ISIS sprider skräck och terror tycker Abbe att omvärlden ska undvika att stödja någon sida i Irak eller mellanöstern. Oavsett vilka som krigar, destabiliserar det hela regionen. Abbe vill hellre se ett slut på väpnade konflikter och att Irak kan bli ett starkt land, men han misstänker samtidigt att det finns intressen som vill behålla kaoset i mellanöstern.
”När de gick över gränsen till Irak blev de terrorister”
En annan fråga som tagit allt större plats handlar om vilken etikett man använder på ISIS. Nyligen argumenterade den liberala debattören Bawar Ismail för att kalla terrorgruppen för ”Daesh” istället för Isis.
– För jihadisterna är namnet på deras rörelse viktig för att legitimera sin sak. Vi ska inte göda deras ambitioner genom att benämna mördarna som en islamisk stat, skrev Ismail nyligen i en debattartikel på SVT.se
Liknande tankegångar gav även Abbe uttryck för när vi satt på fiket i gamla stan. Det är lätt hänt att muslimer överlag pekas ut som klandervärda när en terrororganisation går under namnet ”Islamiska staten”, berättar Abbe.
– ISIS är terrorister, ingenting annat. De har inget med islam att göra. Jag förstår att man kallar dem för islamister, det har jag full förståelse för, de använder islam som en ursäkt för vad de gör. Men varför inte bara kalla dem för terrorister, då slipper vi muslimer bli förknippade med dem.
Att frågan är viktig står klart när jag lyssnar på Abbe. Han jämför ordvalet ”islamister” med hur exempelvis USA agerat runt om i världen.
– USA har gått in i många länder i väpnade konflikter där många människor dödas. Men de kallas inte för extrema ”demokratister”, resonerar Abbe.
– Det pågår ett definitionskrig där USA är ledande. När ISIS var i Syrien kallades de ”rebeller”, när de gick över gränsen till Irak blev de ”terrorister”.
Det är antagligen få bedömare och experter som inte delar uppfattningen att bilden på Islam drabbas negativt av det som nu sker i Irak. Det är också tydligt att ordet ”islamister” är ett känsligt begrepp, även för Abbe.
– Media är skyldiga i att kleta religionen islam på terroristerna i ISIS när man kallar dem islamister.
”Jag känner till vilka några av dem är”
Irak är delat mellan Sunni och Shiamuslimer, och det är i de sunnimuslimska områdena som ISIS har sitt fäste. I runda slängar är två tredjedelar shaimuslimer och en tredjedel är sunnimuslimer, en minoritet i Irak men majoritet bland världens muslimer. Abbe gör en jämförelse med Sverige när han kritiserar den politiska dimensionen av ISIS framfart.
– Om Sverigedemokraterna vann valet demokratiskt, skulle det vara rätt att Socialdemokraterna, Vänsterpartiet med flera började beväpna sig och bekämpa en legitim regering? Självklart inte, de får vänta fyra år tills nästa val, resonerar han.
Abbes jämförelse med Sverige är inte så avlägsen som man kan tro. Det finns även en annan dimension runt terrorgruppen ISIS och dess framfart i Syrien och Irak som kopplar Sverige närmare konflikten. Många ungdomar åker från Sverige till Irak för att kriga med ISIS, ett ämne som journalisten Per Gudmundson på Svenska Dagbladet bevakar noga. Så sent som häromdagen greps en svensk jihadresenär på en flygplats i London, berättar Gudmundson på sin blogg.
– Jag känner till vilka några av dem är. Det är före detta kriminella som har haft drogproblem och haft en kriminell livsstil i största allmänhet, berättar Abbe när ämnet kommer på tal.
Han försöker förklara hur det kommer sig att ungdomar i Sverige väljer att åka till ett konfliktområde och ställa sig på terroristers sida. Enligt Abbe handlar det om propaganda och unga killar som är på glid i samhället.
– Man har en moral, gör man något fel så vet man att det är fel. Till slut tar ditt samvete över och då ångrar man sig och söker förlåtelse. De här ungdomarna söker sig då till religionen och vad finner de där? De finner wahhabister som predikar om ett heligt krig, och att om de stupar i det kriget får de förlåtelse för sina synder.
Wahhabi är en extrem inriktning inom sunniislam och har sitt ursprung från den arabiska halvön, framför allt i landet Saudiarabien där inriktningen har en stark ställning. Samtidigt finns några av världens största oljetillgångar i Saudiarabien, vilket också gör landet oerhört rikt. Det är inte ovanligt att pengar till moskéer kommer från Saudiarabien, något som ligger i linje med en ambition om att missionera om wahhabismen till världens muslimer.
– De här människorna har aldrig tidigare varit i kontakt med religion, de har ju haft sin kriminella livsstil. När de väl kommer i kontakt med religion är de som ett tomt glas, det är enkelt att fylla dem med vilken skit som helst, förklarar Abbe.
Om samhället fördömer och attackerar muslimer, finns det en risk att fler söker sig till extrema miljöer som en konsekvens?
– Det finns en teori om det där. Enligt stämplingsteorin kommer en person som stämplas som t ex terrorist att till slut bli det. Som en självuppfyllande profetia.
– Men å andra sidan rekommenderar jag inte att man slutar kritisera eller uppmärksamma vissa frågor, poängterar Abbe samtidigt.
Och här är vi tillbaka i en frågeställning vi tidigare pratade om. Vilken bild av islam är egentligen rätt? Flera debattörer i sociala medier hävdar att ISIS agerande har stöd inom religionen islam. En av dem är Sverigedemokraten Ted Ekeroth, bror till riksdagsledamoten Kent Ekeroth.
– ISIS handlingar finner stöd i Koranen och haditherna, så mycket kan man säga. Det ISIS gör idag är något som deras profet Muhammed gjorde på 600-talet, säger Ted Ekeroth till Nyheter Idag.
Andra menar tvärtom. Exempelvis Rashid Musa, som är ordförande i Sveriges Unga Muslimer, menar att det är ett uttryck för islamofobi om man tycker att han som muslim ska ta avstånd från ISIS. I varje fall var det så han svarade Hanna Wigh (SD) i SVT debatt när ämnet kom på tal.
– Det blir lätt att Saudiarabien och ISIS definierar muslimer och islam i svensk media, menar Abbe.
Det kan mycket väl ligga något i det Abbe säger. Islam är en av världens största religioner och det finns allt ifrån moderata muslimer som ser islam som en privatsak till några av de mest hårdföra bokstavstolkningarna. Svaren blir således olika beroende på vem man frågar, men samtidigt är det terroristerna med sin extrema tolkning av islam som av naturliga anledningar får störst medieutrymme.
– Det blir svårt för en vanlig medelsvensson att veta var man ska hämta sin information ifrån. Media har totalt misslyckats med att hämta korrekt information. Inom shiaislam finns det något som heter Marja’, det är en person med liknande status som påven. Där kan man hämta information om hur saker ska tolkas, förklarar Abbe.
– En av dem har blivit en nyckelperson vad gäller det som händer i Irak. Han heter Ali al-Sistani. Där finns svar på i princip alla frågor, stora som små. Där kan man hämta information om vad som är riktig islam.
Abbe berättar att al-Sistani har gett ut en fatwa, alltså en islamisk rekommendation, att alla som är kapabla att bära vapen också ska försvara Irak mot ISIS.
Jag leder in samtalet på svenska ungdomar som reser ner till Irak igen. Visserligen är det intressant att lyssna på Abbe när han förklarar vem Ali al-Sistani är och hur arbetet med att bekämpa ISIS fortlöper i Irak, men samtidigt känns det mer relevant att försöka förstå varför de här ungdomarna väljer att åka till Syrien och Irak och där riskera sina liv. Ganska snabbt pratar vi om integration och förorter.
– Ungdomar har för lite att göra. Men samtidigt daltar samhället för mycket och vågar inte ställa krav. Jag har jobbat hela mitt liv, sen jag var femton år. Jag har tagit olika skitjobb, det var min familj som motiverade mig att ta ett jobb istället för att bara var ute och hänga med jämnåriga. Familjen har en stor roll i detta.
Är det många föräldrar som skiter i sina ungar i förorter?
– Jag tror inte föräldrar har så stor koll på sina ungar, men jag vill inte anklaga föräldrar heller. Det är lite av en klassfråga också.
Vad kan samhället göra för att förhindra radikalisering av ungdomar i förorten?
– Det är en integrationsfråga. Ungdomar behöver sysselsättning.
Abbe tar ett exempel med att det var lättare att få jobb när han bodde i Trollhättan. På mindre orter var det enklare att komma in i samhället än i större städer, som Stockholm. Men samtidigt menar Abbe att även uppe i Kalix skulle ungdomar kunna bli radikala extremister.
– Det är en svår fråga. Hur långt ska samhället lägga sig i religiösa organisationer och församlingar?
Jag känner igen resonemanget. När jag själv var medlem i Sverigedemokraterna gick tankebanorna i samma riktning när vi diskuterade frågan på interna möten. Att samhället måste ta en mer aktiv roll, att moskéer måste granskas mer kritiskt och att vi inte ska vara så naiva när det kommer till islam. Samtidigt menar Abbe att frågan är bredare än så.
– Sluta stapla invandrare i förorterna, fyller han i.
Även den frågan är relevant, inte minst sedan SD fick närmare 13 procent i valet. Samtidigt som sverigedemokraterna i princip är ensamma om att beskriva samhällsproblem kopplat till invandring, lyser många gånger lösningarna med sin frånvaro. I varje fall är det den bilden många väljare har av partiet. Även om vi skulle minska invandringen idag har vi fortfarande ett stort antal människor som lever i utanförskap. Kanske har Abbe ett av svaren på hur vi kommer tillrätta med problem kopplat till extremism?
– Det handlar om kunskap, folk behöver veta vad wahabbism är. Vet du inget är du inte källkritisk, det är lätt att svälja olika budskap, avslutar Abbe innan jag är tvungen att bege mig vidare.