Elnät kan få problem när antalet elbilar ökar
Antalet laddbara personbilar har ökat med drygt 70 procent sedan årsskiftet, enligt SVT Västerbotten, vilket har varit statens mål när man delat ut klimatbonus till de som köpt elbilar. Men ökningen kan innebära problem för elnätet.
Math Bollen, professor i elkraftteknik vid Luleå tekniska universitet, har gjort en uträkning om hur Skellefteå kommer att klara av ökningen.
Uträkningen visar att om Skellefteås samtliga 30 000 personbilar skulle bytas ut till elbilar, så skulle det innebära 50 procent mer belastning på elnätet i staden under vissa dagar.
Men andra större städer i Sverige kan få ännu mer problem än Skellefteå, enligt Bollen.
– Skellefteå har tur att lokalnätet i Skellefteå stad ägs av samma företag som regionnätet. Då kan man göra åtgärder relativt enkelt, men en del andra städer, som Uppsala, Stockholm, Västerås, Malmö, har redan nu kapacitetsbrist, utan att det finns många elbilar. De kan få problem, säger Math Bollen till SVT.
Nu har Chang Frick startat upp Svensk Kärnkraft AB, ett systerbolag till Nyheter Idag. Bli elkund, då stöder du både svensk kärnkraft och Nyheter Idag.