Erics hembyggda elbil spöar Teslas nyaste superbil – för en tjugondedel av priset
KALIFORNIEN Vad händer om man släpper lös en 33-årig tekniknörd på skrotupplag och deponier för gammalt elektronikavfall? Svar: Man får en elbil med bättre prestanda än Teslas senaste superbil.
Det är precis det som har hänt i Los Angeles i Kalifornien, USA. Den 33-årige elbilsfantasten Eric Lundgren har skruvat ihop en elbil som klarar över 60 mil på en enda laddning. Det är mer än vad Teslas Model S klarar av i värstingutförandet P100D. P100D, som släpptes i slutet av förra sommaren, har uppmärksammats medialt eftersom den klarar den magiska gränsen 300 miles, lite drygt 48 mil, på en enda laddning. 300 miles anses vara ett grundkrav för att på allvar kunna ta upp konkurrensen med bensindrivna bilar.
– Tesla mot en skrotbil, vi får se vad som händer, säger Lundgren i en Youtubevideo som han gjort tillsammans med en annan elbilsfantast; Jehu Garcia.
När de båda elbilsfantasterna körde runt i Kalifornien med en hyrd Tesla för att testa den till bristningsgränsen uppges de ha retat upp en grupp så kallade ”tesloider” – Teslas fanclub som slår vakt om sitt favoritbilmärke. På Youtube skriver en man att det inte är särskilt konstigt att en bil som fyllts med extra batteripaket i baksätet får längre räckvidd och att det går att göra likadant med en Tesla.
Eric Lundgren menar emellertid att det inte är räckvidden som är det viktiga utan prislappen. Lundgren har lagt ned omkring 13 000 dollar (ca. 113 000 kronor) på sitt elbilsbygge medan en P100D i sitt grundutförande kostar 260 000 dollar – tjugo gånger så mycket. Han menar att återvinning av gamla batterier och elektronik inte bara är bra för miljön, det gynnar dessutom plånboken.
I en intervju med Inside EV:s säger den 33-årige tekniknörden att även om Tesla gör häftiga elbilar med ny och innovativ teknik så är de urusla på annat när det gäller återvinning av uttjänta elbilar.
– Det företaget tillämpar inte hybridåtervinning, vilket de borde göra. De är branschledande när det gäller grön och miljömässig ineffektivitet. Bara tanken på att de smälter ned sina gamla batteripaket irriterar mig eftersom det är min bransch, säger han.