Eurovision Song Contest 2016 — Det politiska eftersnacket
EUROPA Reaktionerna på gårdagens final i Eurovision song contest har inte bara gällt de medverkande artisternas framföranden eller låtarnas kvalitativa aspekter. En stor del av diskussionen, inte minst den på sociala medier, har ägnats åt det politiska innehållet i framträdandena och frågan om hur Eurovision är en arena för den geopolitiska propagandan.
Redan timmarna innan finalen av Eurovision song contest gick av stapeln förutspåddes det i sociala medier att den uppmärksammade schlagertävlingen kommer bli ett politiskt slagfält.
Blir politik av detta. Ukraina och Ryssland delar upp pressrummet. #escse #eurovision
— Marko Säävälä (@MarkoFolk) 14 maj 2016
För kändisbloggaren och förre utrikesministern Carl Bildt verkar valet av vilken som var bästa låt vara självklart och han uttryckte stor fascination över Ukrainas bidrag, vars högstämda sång var en åminnelse över krimtatarernas öden under andra världskriget. Krimtatarerna anklagades efter Sovjets seger kollektivt för att vara nazistkolloboratörer, många familjer splittrades och deporterades efter kriget till olika delar av den sovjetiska federationen. Ukrainas bidrog var också det som kammade hem segern.
Impressive Ukraine performance on fate of Crimean Tatars 1944. #ESC pic.twitter.com/J3HCA1bRJ8
— Carl Bildt (@carlbildt) 14 maj 2016
Möjligen hade Aftonbladets Anders Lindberg det svårare än Carl Bildt i valet mellan Ukraina och Ryssland.
Vem tusan ska man rösta på? #Eurovision
— Anders Lindberg (@anderslindberg) 14 maj 2016
På en del anonyma konton gjordes försiktiga kommentarer om att Ukraina 1944 hade en problematisk inställning till nazism, något som verkar vara en marginaliserad ståndpunkt i övrig svensk offentlighet.
Ryssland befriade Europa i WW2 och Europa tyckte igår att året "1944" var Ryssland fienden!!!! #Eurovision #Jamala #jamala1944
— Captin Spaceship (@Captinspaceship) 15 maj 2016
Att musik inte bara är bröd och skådespel utan också propaganda framgår tydligt i en del av fallen. Även om bland andra EU och Georgien ligger i lä, att döma av indoktrineringens effekter på Dagens Samhälles Sanna Rayman och M-politikern Hanif Bali.
Det som fastnat hyfsat i huvudet är väl Bulgarien, ryssland & Ukraina? Belgien satte väl sig lite också, men jämntjock svada liksom.
— Sanna Rayman (@sannarayman) 14 maj 2016
@margitrichert Äntligen hittat negativ grej med Georgien, er Eurovision sög. Big time. Visar på dåligt nationellt omdöme!
— Hanif Bali (@hanifbali) 14 maj 2016
Trots geopolitiken i Eurovision menar medborgarjournalisten Kevin Rothrock att det finns annat som är de avgörande frågorna, och att när det väl gäller är ryssar och ukrainare ett brödrafolk. Som vid poängutdelningen.
For all the manipulation and shouting on both sides, Russians and Ukrainians remain close peoples. #FuckPropaganda pic.twitter.com/DxpKw1LbA8
— Kevin Rothrock (@KevinRothrock) 15 maj 2016
Eurovision verkar även ha påverkan inte bara på politiska uppfattningar utan även på en del människors sexuella identitet. ”Roland X” är en av de som börjat glänta på garderobsdörren.
Snart har jag sett två timmar av Schlagern – håller jag på att bli homosexuell?
— Roland X (@RolandXSweden) 14 maj 2016
Men det finns också de som skippar diskussioner om sakinnehållet i bidragen och Eurovisions omdiskuterade metapolitiska potential, och istället pekar på mer essentiella frågor om vad som gör en schlagerlåt lyssningsbar.
Jag hejar på alla låtar på utländska. Vill helst inte förstå vad de sjunger, då kan jag inbilla mig att det är jättebra. #eurovision
— Ehsan Fadakar (@ehsanfadakar) 14 maj 2016