Facebook tar reda på och sorterar folk efter ”ras”

Marknadsföringen av filmen Straight Outta Compton såg olika ut för Facebook-användare beroende på om företaget klassat dem som "vit, svart eller hispanisk". Foto: Youtube
  • Tisdag 22 mar 2016 2016-03-22
E-post

USA Facebook tar nya grepp för att kartlägga användarna i sina försök att optimera marknadsföringen åt sina kunder. I sin senaste satsning har de utarbetat algoritmer som tar reda på om du är ”vit, svart eller hispanisk”.

Försäljningen av reklam är Facebooks stora inkomstkälla och med olika uträkningar försöker de ta reda på vilken typ av reklam du som användare är mest mottaglig för. Därför gör de kategoriseringar och placerar användarna i olika grupper baserat på inkomst, kön och ålder, detta på bas av vad du ”gillar” och skriver. Liknande demografiska kategoriseringar är till hjälp för annonsörer för att avgöra om du är en relevant målgrupp för deras marknadsföring. Att Facebook även kategoriserar användarna efter hudfärg, i vad som betecknats som rasprofilering i sociala medier, utan att användarna själva anger den, är något som skapat viss uppståndelse, berättar Veckans Affärer under måndagen.

Rasprofileringen har bland annat använts i marknadsföringen av filmen Straight Outta Compton som handlar om gruppen N.W.A. I samarbete med Facebook hade filmbolaget Universal ett ”mångkulturelt team” som gjorde skräddarsydda reklamfilmer med olika innehåll baserat på om tittaren bedömdes tillhöra den ”allmänna”, hispaniska eller afrikan-amerikanska delen av USA:s befolkning, skriver Business Insider.

Texten fortsätter efter de inbäddade filmklippen

Nedan: Trailern för de som kategoriseras som ”svarta”.

Nedan: Trailern för de som kategoriseras som “vita”.

Den afrikan-amerikanska delen av befolkningen bedömdes ha grundläggande kunskaper om de hiphop-pionjärer filmens handling kretsade kring, varför det genomgående hänvisas till namnet N.W.A. i hur de satte Kaliforniska stadsdelen Compton på kartan. Trailrarna som riktade sig till andra befolkningsdelar förutsatte att tittarna var mindre bekanta med bandet, och framhävde istället hur karriärerna för två av filmens huvudkaraktärer, Ice Cube och Dr Dre, såg ut, då den icke-afrikan-amerikanska publiken ansågs vara mer bekanta med dessa än med gruppen N.W.A. som sådan.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag