Här är SJ:s nya miljardsatsning

  • Torsdag 16 jan 2014 2014-01-16
E-post

Storsatsningen grundar sig i omfattade kritik som SJ tagit emot sedan lansering av X2000-tågen. Fokus ligger på miljön och SJ uppger att de renoverade tågen kommer att minska energiförbrukningen med cirka 10 procent.

Först sker en teknisk uppgradering, sedan följer den konfortmässiga. Ombyggnaden förväntas bli färdig 2019, men de första tågen ska rulla fram i landet redan 2016 och kommer enligt SJ:s CEO Crister Fritzon att vara ”helt nya tåg”. Industrikoncernen ABB bidrar med 1,4 miljoner kronor och ska stå för den tekniska upprustningen.

ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer skriver nöjt i ett pressmeddelande att ”Upprustning av snabbtåg är en växande marknad för ABB:s järnvägsverksamhet”.

– Det här är en stor dag för SJ. Detta är en jätteinvestering som kommer ta hela tågresandet in i framtiden. Vi kan garantera att nya SJ 2000 är det bästa tåget för svensk infrastruktur, säger SJ:s vd Crister Fritzson till SVT.

Lokförare har sedan X2000-tågen först introducerades för över tjugo år sedan haft synpunkter på tågen. Hjulaxlar, ventilation och toaletterna har gång på gång spårat ur. Nedan följer ett axplock ur X2000:s tidigare bedrifter:

  • November 2009 – Sex timmar stillastående mellan Göteborg och Stockholm
  • Juli 2010 – Sex timmars stillastående i 35 graders hetta söder om Stockholm
  • November 2010 – Två timmars stillastående i en tunnel utanför Söderhamn
  • Juni 2011 – Stillastående utanför Flen
  • Juli 2011 – Stillastående i Gävle, orsakade flertalet förseningar för andra tåg mellan Stockholm och Östersund.
  • Juli 2012 – Fem timmar stillastående i Örebro
  • December 2012 – Obemannat tåg i Sundsvall börjar brinna
  • September 2013 – Brand i bistron på ett tåg mellan Stockholm och Göteborg

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag