Hur viktig är utformningen av ett CV?
När du söker jobb är ditt CV ett av de viktigaste verktygen du har. Det är din möjlighet att visa potentiella arbetsgivare vad du kan erbjuda dem, och det är viktigt att ditt CV sticker ut från mängden. Ett välskrivet CV är viktigt, men det är också designen. Om ditt CV ser tråkigt eller rörigt ut kommer det att förbises till förmån för ett som ser mer professionellt och iögonfallande ut. I den här artikeln kommer vi att diskutera vikten av design när det kommer till CV:n och hur du kan få ditt att sticka ut!
Vikten av ett väl utformat CV
Även om informationen i ett CV självklart är viktig, kan sättet som denna information presenteras göra eller bryta en sökandes chanser att erbjudas en tjänst. Ett framgångsrikt utformat CV kommer att vara iögonfallande och lätt att läsa, medan ett misslyckat designat CV kommer att vara hårt för ögonen och svårt att navigera. Ett dåligt utformat CV kommer att ge intrycket av att du inte är en särskilt kompetent eller professionell individ. Däremot kommer ett väl utformat CV att visa att du har lagt ner tanke och kraft på din ansökan och att du är en duktig individ som tar riktning väl. Även ett CV som är dåligt utformat eller fullt av fel kommer sannolikt att omedelbart kasseras, oavsett den sökandes kvalifikationer. Därför, genom att ta dig tid att designa ett välorganiserat och visuellt tilltalande CV, kommer du att förbättra dina chanser att imponera på potentiella arbetsgivare och få jobbet du vill ha.
Saker du inte bör göra när du skriver ett CV
Det finns några saker du bör undvika när du skriver ditt CV.
Använd inte ett informellt språk.
Det här borde vara en självklarhet, men du skulle bli förvånad över hur många som använder slang eller svordomar i sina CV! Använd alltid ett formellt språk, även om du söker till en tillfällig arbetsplats. Arbetsgivare kommer att uppskatta din professionalism – och det kommer att spegla dig väl om de bestämmer sig för att Googla dig efter att ha läst ditt CV.
Inkludera inte irrelevant information
Ditt CV ska vara relevant för jobbet du söker – varken mer eller mindre. Så om du söker ett marknadsföringsjobb behöver du inte inkludera detaljer om din erfarenhet av barnvakt från gymnasiet. Arbetsgivare vill bara se information som är relevant för de jobb de anställer för, så se till att ditt CV är fokuserat och på punkt.
Ljug inte eller överdriv inte dina kvalifikationer
Det kan vara frestande att fuska sanningen på ditt CV för att få dig att se mer kvalificerad ut, men gör det inte! Det är väldigt lätt för arbetsgivare att verifiera informationen på ditt CV, så om de fångar dig i en lögn kommer det att spegla dig väldigt dåligt – och kan till och med kosta dig jobbet. Var bara ärlig om dina kunskaper och erfarenheter och låt dina kvalifikationer tala för sig själva.
Så får du ditt CV att sticka ut
Här är sju tips som hjälper dig att skapa ett modernt CV som kommer att sticka ut:
1. Håll det enkelt och rent
När det kommer till design är mindre nästan alltid mer. En rörig, upptagen CV kommer bara att tjäna till att distrahera och överväldiga läsaren; istället, välj en enkel, ren design som är lätt för ögat. Håll dig till en begränsad färgpalett och använd mycket vitt utrymme för att bryta upp avsnitt och låta läsarens öga vila. För att få en bättre uppfattning om vilka färger som går ihop för att skapa en vacker färgpalett för ditt CV kan du läsa Wikipedia-artikeln om färgcirkeln.
2. Gå bortom det självklara valet av Times New Roman
Även om Times New Roman kan vara standardteckensnittet för många ordbehandlare, är det också typsnittet som alla andra använder. Om du verkligen vill att ditt CV ska sticka ut, välj ett typsnitt som är både snyggt och lättläst. Några av våra favoritteckensnitt för CV är Helvetica, Arial och Open Sans.
3. Använd ikoner och grafik sparsamt
Ikoner och grafik kan vara ett bra sätt att lägga till visuellt intresse till ditt CV och hjälpa vissa avsnitt att sticka ut. Det är dock viktigt att inte gå överbord – för många ikoner och grafik kommer bara att tjäna till att röra upp ditt CV och göra det svårt att läsa. Använd dem sparsamt och se till att de kompletterar (snarare än att konkurrera med) texten runt dem.
4. Bli kreativ med rubriker och titlar
Ett av de bästa sätten att få ditt CV att sticka ut är genom att vara kreativ med rubriker och titlar. Istället för att bara lista dina tidigare positioner i kronologisk ordning, försök använda rubriker som ”Ledarskapsroller” eller ”Projekt som genomförts.” Detta kommer inte bara att underlätta navigeringen utan också belysa vissa aspekter av din upplevelse som du vill lyfta fram.
5. Använd vitt utrymme på ett klokt sätt
Även om för mycket tomt utrymme kan få ditt CV att se oavslutat ut, kan det faktiskt vara ett bra sätt att dra uppmärksamhet till specifika avsnitt eller nyckelinformation att använda blankt utrymme på rätt sätt. När du är osäker, var försiktig och undvik att stoppa in för mycket information på en sida – en arbetsgivare bör snabbt kunna skanna ditt CV och förstå dina kvalifikationer utan att behöva leta efter viktiga detaljer.
6. Lägg till lite färg – men inte för mycket!
Att lägga till en färgklick här och där kan verkligen hjälpa till att få ditt CV att poppa upp – men var försiktig så att du inte går överbord! För mycket färg kommer bara att tjäna till att distrahera innehållet i ditt CV så använd det med omtanke. En bra tumregel är att begränsa dig till maximalt en eller två accentfärger; mer än så och du riskerar att överväldiga läsaren.
7. Korrekturläsa!
Den här säger sig själv – men den är ändå värd att upprepas! Oavsett hur bra ditt CV ser ut, om det innehåller stavfel eller grammatiska fel, kommer det att spegla dig som sökande dåligt. Korrekturläs alltid ditt arbete innan du trycker på skicka (eller skriv ut!) – och om möjligt, be någon annan att kontrollera det också.
Typer av CV-design
Det finns tre huvudtyper av CV-design:
Traditionell CV-design
Den traditionella CV-designen är det vanligaste och säkraste alternativet. Det är ett beprövat sätt att presentera dina kvalifikationer tydligt och koncist. Om du söker ett jobb som värdesätter erfarenhet och stabilitet, då är ett traditionellt CV rätt väg att gå. Denna typ av CV innehåller vanligtvis följande avsnitt:
– Personliga detaljer
– Yrkeserfarenhet
– Utbildning
– Färdigheter
– Intressen/hobbyer
– Referenser
Funktionell/Färdighetsbaserad CV-design
Den funktionella eller kompetensbaserade CV-designen fokuserar på, du gissade rätt, dina färdigheter och kvalifikationer. Den här typen av CV är idealisk om du inte har mycket (eller någon) arbetserfarenhet, eller om du söker ett jobb som värdesätter kompetens framför erfarenhet. Denna typ av CV innehåller vanligtvis följande avsnitt:
– Färdigheter
– Kvalifikationer
– Prestation/Utmärkelser
– Intressen/hobbykombination
Kombination/Hybrid CV Design
Kombinationen eller hybrid CV-design är precis vad det låter som: en kombination av traditionella och funktionella tillvägagångssätt. Denna typ av CV används bäst när du har både arbetslivserfarenhet och överförbara färdigheter som är relevanta för jobbet du vill ha. Det är med andra ord ett perfekt val om du ska byta karriär eller bransch.
Att se till att ditt CV sticker ut från konkurrenterna är viktigt om du vill få det där drömjobbet eller praktikplatsen – så att följa dessa enkla designtips kommer att få dig på rätt spår! Kom bara ihåg: när det kommer till kritan är innehållet fortfarande kung, så se till att du lägger lika mycket tid på att fullända det som finns på ditt CV som du gör på designen!