”Jag tvingas bli politisk mot min vilja” – skådespelaren Rasmus Dahlstedt gör pjäs med Jens Ganman

Rasmus Dahlstedt. Foto: Niklas Palmklint
  • Lördag 14 jul 2018 2018-07-14
E-post

STOCKHOLM Rasmus Dahlstedt är en av få skådespelare som öppet har vågat kritisera den identitetspolitiska normkritik som blivit normen i den svenska teaterbranschen. Nu gör han pjäs med Jens Ganman om Julian Assanges möte med den svenska rättvisan.

”Visselblåsaren” heter den nya pjäsen med undertiteln ”Vagina Dentata” – den betandade vaginan. Ensam på scen står Rasmus Dahlstedt och gör själv alla roller utifrån ett manus av satirikern Jens Ganman, känd bland annat för sina humoristiska pajdiagram. I centrum för handlingen står Wikileaks-grundaren Julian Assange och hans ödesmättade besök i Sverige.

– Det är en berättelse om Sverige och folkhemmet, förmedlad av framför allt Julian Assange. Men även andra för historien viktiga personer kommer till tals. Anna Ardin, Stefan Löfven, Alice Bah Kuhnke och Carl Bildt. Ingen lämnas ohörd, säger Rasmus Dahlstedt.

De flesta känner nog till att Assanges Sverigebesök 2010 slutade med att han anklagades för våldtäkt, och att han sedan dess har hållit sig gömd på Ecuadors ambassad i London av rädsla för att utlämnas till Sverige. När Rasmus Dahlstedt hösten 2015 läste förundersökningsprotokollet förundrades han över att inga dramatiseringar hade gjorts av det.

– Det är väl inte otroligt att det här kommer att gå till historien som den största rättsskandalen någonsin. En sådant stoff tar man sig ju gärna an, säger Dahlstedt och fortsätter:

– Strax därpå, i början av 2016, blev jag varse vad Jens kunde åstadkomma med sin satiriska penna. Så jag kontaktade honom och han nappade på förslaget att skriva en pjäs.

”Visselblåsaren” har premiär den 30 augusti på Teaterstudio Lederman i Stockholm, och finansieras helt utan bidrag. På pjäsens hemsida marknadsförs den som ”ett enda långt rött kort (förlåt: rosa) mot det svenska kulturetablissemanget”. Den som har följt Rasmus Dahlstedts karriär märker ett mönster. Ända sedan han gick på Scenskolan i Göteborg har han profilerat sig som ”etablissemangskritisk”.

Bli PLUS-medlem och läs resten av intervjun där Rasmus Dahlstedt:

– berättar om hur intersektionalitet, feminism och normkritik blivit ett måste för att få del av de statliga kulturstöden.

– ger konkreta exempel på teaterpjäser som uppfyller den ideologiska kravprofilen

– förklarar varför han gör en politisk pjäs

Glöm heller inte att läsa vårt övriga unika PLUS-material!

Redan medlem? Glömt ditt lösenord?

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag