”Jag växte upp med att ljuga för mig själv”

Luai Ahmed. Foto: Nyheter Idag
  • Tisdag 26 jan 2021 2021-01-26
E-post 700

STOCKHOLM Som gay och ateist tog Luai Ahmed chansen att lämna Jemen när han kunde. I Sverige har han gjort sig ett namn för sin kritik mot invandringen. Nu är han aktuell med en ny bok om flykten från det ena dårhuset till det andra.
– Jag tror inte på demokrati i Jemen och Saudiarabien, säger han i denna intervju för Nyheter Idag.

”Asylum” är den välfunna titeln på Luai Ahmeds nya bok. ”Asylum” som på engelska kan betyda både asyl och dårhus. Boken handlar nämligen om Ahmeds flykt från ett ”dårhus”, Jemen, till ett annat – Sverige.

– Det finns många flyktingar som har den här historien av förtryck, homofobi, som hatade sig själva och trodde att de skulle dö på grund av sharia och de muslimska kulturerna. När vi kommer hit blir vi tysta för vi vill bara ha lugn och ro, berättar Luai Ahmed.

Att hålla tyst var dock inte aktuellt för honom. Med en skrivande och politiskt aktiv familj – i synnerhet hans mamma som är en känd kvinnorättsaktivist i Jemen – fick han sitt starka samhällsengagemang med modersmjölken.

– Jag har i mina gener att skriva och berätta min historia och andras historier. Den här boken handlar även om andra människor som försöker integrera sig i Sverige och svenskar som inte förstår massinvandring, de kulturerna som kommer hit.

Att engagera sig politiskt för kvinnors rättigheter i det konservativa och islamistiska Jemen är ett farligt åtagande. När Luai Ahmed fick chansen att åka till Sverige uppmanades han av sin familj att inte återvända. Så kom det sig att han sökte asyl här som 20-åring 2014.

I boken beskriver han resan från Jemen till Sverige som inte bara en resa i rum utan även i tid. När det kommer till värderingar om sådant som sexualitet och religionens roll i samhället ligger Sverige hundratals år före Jemen, menar han.

Men Sverige visade sig också ha sin beskärda del av problem och tabun, inte minst när det kommer till invandring. Att peta i det tabut i videor på Youtube har gjort att många svenskar fått upp ögonen för den frispråkige jemeniten. Nu är han ett känt namn för sin invandringskritik, åtminstone bland de som följer alternativmedier.

Han menar att han som homosexuell kunde tillföra ett nytt perspektiv på frågan.

– Man ser invandringskritiker som homofobiska och rasistiska och så, och jag bryter det där narrativet. Vi homosexuella älskar Sverige på grund av att svenskarna har byggt en kultur som accepterar oss och ser oss som jämlikar, till skillnad från de kulturer som ni massimporterar, som ser ner på oss och dödar oss.

Så din invandringskritik handlar om att vi har tagit emot för många människor som är för annorlunda.

– För annorlunda och för oanpassbara. Om man skulle ta emot tiotusentals muslimer i Sverige skulle det vara svårt att integrera dem till det svenska samhället. Importerar man en miljon muslimer, då är planen inte att integrera dem utan att bygga parallellsamhällen, säger Luai Ahmed.

I boken är han inte bara kritisk till invandringen utan vänder sig också mot generaliseringar om invandrare. Han tycker även att svenskarna har något att lära sig av invandrarna, nämligen något som jemeniterna kallar ”qabili”.

En ”qabili” kan beskrivas som en traditionell jemenit som lever under enkla förhållanden men som trots detta är generös och gästvänlig mot sin omgivning. Folk tar hand om varandra i sin närhet och visar civilkurage i stället för att förlita sig på staten – är mer ”viking”, som Luai Ahmed uttrycker det.

Den som läser boken märker att Luai Ahmed har ett starkt engagemang för vad man kan kalla hans första hemland – Jemen. Ett land beläget längst ned på den arabiska halvön och som förmodligen är obekant för de flesta svenskar. Luai Ahmed drar en parallell till USA och dess betydligt fattigare granne till söder.

– Vi är som Saudiarabiens Mexiko. Det är det bästa sättet att beskriva det. Vi är mycket fattigare, mycket outbildade jämfört med Saudiarabien, men vi invandrar dit för att arbeta och ta de värsta jobben som erbjuds.

Luai Ahmed målar upp bilden av ett land där islam är A och O. Som barn fick han ägna större delen av skoltiden åt att lära sig om religionen och fick pisk om han inte lyckades memorera passager ur den heliga boken.

– Islam är inte bara en religion i Jemen utan islam är landet, säger han.

Att vara gay kan i värsta fall leda till dödsstraff i Jemen. Att under sådana förhållanden upptäcka att man är homosexuell, så som Luai Ahmed gjorde i unga år, är svårt att smälta.

– Jag växte upp med att ljuga för mig själv. Jag tänkte ”nej, du är inte bög, du kommer att växa ifrån det. Det är bara ett test från Gud”, berättar han.

Mycket babbel ledde till god svenska

Hur hade livet blivit för Luai Ahmed om han inte hade kommit till Sverige? I Jemen hade han behövt gifta sig med en kvinna och skaffa barn för att inte väcka misstankar om sin sexuella läggning. Men troligen hade han lämnat Jemen för ett annat land. Hans familj har nämligen också flytt – till Egypten.

Trots att Luai Ahmed själv har funnit sig till rätta i Sverige vill han inte att hans familj ska komma hit.

– Kommer man till ett land som har ett så pass utvecklat och annorlunda språk som svenska så tar det jäkligt lång tid att kunna begripa språket innan man ens kan tala det. Min mor är 58 år gammal, mina bröder är typ 32 och 40, så de kommer inte klara ett nytt språk.

Den som lyssnar på Luai Ahmed slås av att han på några år har bemästrat svenskan till en närmast perfekt grad.

– Jag babblar mycket, jag har mycket att säga och jag älskar att lyssna på människor. Och jag älskar det svenska språket. Jag älskar hur man inte pratar svenska, man dansar svenska. Det går liksom upp och ner, det är snarare att sjunga.

– Det är också en del av min identitetslöshet, att mitt folk och mitt land och min kultur har svikit mig. Så jag kom till Sverige och kände som att den svenska kulturen och det svenska landet kramade inte mig, men jag kramade den och sade ”jag ska se till att vi fungerar ihop”.

Luai Ahmed lämnade islam 2013 och är nu en stark kritiker av religionen. I boken beskriver han den som en hjärncancer som hindrar det arabiska sinnet från att utvecklas. När han får frågan vad som är problemet med islam skrattar han till.

– Problemet med islam är islam. Punkt.

I ett längre resonemang pekar han på att Koranen uppfattas som Guds ofelbara budskap till människorna och ska tolkas bokstavligt. I muslimska länder används därför Koranen som lagbok, vilket exempelvis leder till att en kvinnas vittnesmål i domstol inte väger lika tungt som en mans.

Vill inte ha demokrati i sitt hemland

Medan den kristna världen genomgick en upplysningstid som gjorde religionen till mer av en privatsak än en styrande faktor i samhället har stora delar av den muslimska världen ännu inte reformerats på samma sätt.

På frågan om islam kan reformeras så som kristendomen gjorde svarar Luai Ahmed nej. Han pekar bland annat på att kyrkans roll inom kristendomen saknar motsvarighet i islam. Koranen är det enda en rättrogen muslim behöver för att komma till himlen och i den står allt han behöver veta.

Men Luai Ahmed menar att det finns ett sätt för islam att reformeras.

– Det skulle vara om man kör en mycket diktatorisk sekulär diktatur i hela Mellanöstern och muslimska länder. Jag tror inte på demokrati i Jemen och Saudiarabien. Om jag ger demokrati till en befolkning som är ignorant och vill döda mig på grund av att jag inte tror på deras religion, då är det ingen demokrati som jag skulle vilja köpa.

– Man måste ha diktatoriska metoder för att kunna reformera islam, för vi har inte den yttrandefrihet som Friedrich Nietzsche och David Hume och Thomas Jefferson hade för att kritisera kristendomen.

På frågan om han tror att det kan komma en dag när han som gay och ateist kan återvända till Jemen och leva ett normalt liv svarar han igen nekande. Det lär ta mer än hundra år för den dagen att komma, tror han.

– I Mellanöstern har vi inte ens nått den punkten där vi har filosofer som kritiserar islam eller det islamiska tänkandet. De som gör det hamnar i fängelse eller blir dödade.

I dag bor Luai Ahmed i Stockholm och jobbar bland annat med olika bokprojekt. Exakt var han bor vill han hålla hemligt och han har till och med fått lämna landet tillfälligt när hoten mot honom var som mest påtagliga.

I boken skriver Luai Ahmed att han inte väntar sig att bli gammal. Dels för att jemeniters medellivslängd är relativt låg, och dels för att han kan bli mördad av en islamist eller vänsterextremist.

– För mig är döden inte så skrämmande. Om jag går ut nu och blir dödad skulle jag dö med ett gott samvete, för jag uttryckte mig precis som jag ville i min bok och på sociala medier, säger Luai Ahmed.

Bli PLUS-medlem

Gillar du det vi gör?

Till skillnad från många traditionella medier och numera även en rad alternativa medier tar Nyheter Idag inte emot presstöd. Det betyder att vi finansieras av de som läser oss och ser ett värde i det vi gör.

Om du vill hjälpa oss att fortsätta, bli PLUS-medlem och få samtidigt tillgång till all vår journalistik.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag