Kalashnikovs nya marknadsknep: Vapenviftande playboymodell
RYSSLAND Den ryska vapentillverkaren Kalashnikov har kommit på ett nytt sätt att locka kunder i tredje världen. I veckan presenterades den före detta playboymodellen Tina Kandelaki som koncernens nya ansikte utåt.
Länge drogs den ryska vapentillverkaren Izhmash, mest känd för automatkarbinen AK-47, med negativa siffror. Pinsamma felleveranser och minskad efterfrågan. Sommaren 2013 lyckades dock Rysslands nuvarande vice premiärminister, Dmitryi Rogozin, genomföra en sammanslagning mellan Izhmash och maskintillverkaren Izhevsk – siffrorna började återigen lysa i grönt och man bytte även namn till Kalashnikovkoncernen.
Det andra steget i Rogozins förnyelseplan har dock inte presenterats förrän nu. Men i stället för ännu en sammanslagning eller en ny revolutionerande produkt är Kalashnikovs nya drag helt enkelt en bit klassisk marknadsföring.
Med hjälp av supermodellen Tina Kandelaki vill man ge de nya versionerna av den gamla sovjetiska automatkarbinen ett nytt ansikte.
Den 39-åriska georgiskan har inte bara arbetat som uppskattad programledare för två ryska TV-kanaler, utan även föreslagits som kandidat till den ryska utbildningsministerposten samt prytt omslaget till Playboy. Tillsammans med koncernens nya slogan, ”Försvara Freden”, hoppas man att Tina ska kunna hjälpa vapentillverkaren att nå nya höjder.
Vägen till de nya höjderna kan dock bli svår. Kalashnikovs karbiner, som i både media och folkmun alla fått namnet AK-47, har en inte alltför smickrande historia.
Redan innan Sovjet fallit hade vapnet plockats upp av diverse terrorister, pirater och andra ljusskygga vapenfanatiker. För herrtidningen Maxim berättar Tina att det finns en stereotypisk bild av vapnet och dess användare.
– Jag tror att Kalashnikov är knutet till bilden av Ryssland, och att Ryssland idag ses i väldigt olika ljus runt om i världen. Det finns många vitt skilda perspektiv på oss, och oftast så ser folk inte Ryssland för hur det egentligen är.
Jagar islamister i skogen
Tillsammans med koncernens marknadsföringsteam har Tina jobbat hårt för att förnya företaget och öka dess försäljning.
I en uppmärksammad video ses ryska Spetsnaz-operatörer springa omkring i en skog och jaga islamister medelst AK-12:or.
Trots ljuset i tunneln har dock allt inte varit en dans på rosor. Efter den ryska annekteringen av Krim har amerikanska sanktioner slagit hårt mot koncernen som inte kunnat sälja civila versioner av sina automatkarbiner till amerikanska medborgare. Inte heller är de grupper som traditionellt står för en stabil efterfrågan så värst köpstarka.
Tina tror dock att allt kommer att lösa sig i slutändan.
– Det här är en tid då vi med hjälp av vårt varumärke ropar till världen att vi är redo att försvara oss själva, och att vi även är redo att ge den möjligheten till andra att försvara de värden som man har gemensamma världen över.