Kvinnor som hatar kvinnor – Viktminskningskampanjen fick feministerna att rasa
LONDON Att en viktminskningskampanj använde sig av bilder på en smal tjej blev för mycket för 50.000 brittiska feminister. Genom att starta en namninsamling och näthata vill man stoppa den ”fettofobiska” kampanjen i Londons tunnelbana.
Ett vedertaget begrepp i den feministiska världen är ”body shaming”, en term som syftar till när en person försöker få en eller flera andra personer att skämmas över sina kroppar. Det kan i grund och botten ta sig i uttryck genom allt från att någon kallar en medmänniska för fet på Instagram, till Meghan Trainors hit ”All about that bass” där hon går till hatiskt angrepp mot smala tjejer.
För vissa feminister verkar dock vissa kroppar vara mer värda än andra, något som den 23-åriga australienska modellen Renee Somerfield tyvärr blivit varse.
Väggarna i Londons tunnelbana har under en tid täckts av en stor gul reklamplansch från företaget Protein World, föreställande just Renee. Iklädd endast en liten gul bikini frågar hon pendlarna om de är strandkroppsredo, alltså om de tränat bort julskinkan inför beach 2015.
Budskapet har dock inte gått hem hos alla. En rad brittiska feminister har tagit åt sig så mycket av kampanjen, som de anser vara just ett uttryck för body shaming, att de på sociala medier själva ägnat timmar åt att ”shamea” Renee Somerfield. På Twitter anklagas inte bara företaget utan även den unga modellen för att vara både för smal och för att främja ett ohälsosamt kroppsideal. Protein World får även epitetet ”fettofob” kastat på sig både en och två gånger.
Feministerna har även startat en namninsamling på change.org, som i skrivande stund har strax under 54 000 underskrifter, och satt i system att vandalisera alla kampanjplanscher de kan hitta.
Renee själv har svårt att förstå logiken i det hela.
– Jag tror att nästan varje annonskampanj som du någonsin har sett kan tolkas på olika sätt. Men att säga att annonsen är body shaming genom att body shamea min bild är väldigt motsägelsefullt, sa Renee i en intervju med Huffington Post.
Företaget trollar feminister till vansinne på Twitter
På sociala medier har Protein World överösts av såväl klagomål som hyllningar. Själva har man emellertid valt att hantera uppståndelsen och de arga kommentarerna på Facebook och Twitter på sitt egna vis.
I en hätsk diskussion med en rasande twitteranvändare konstaterar personen bakom företagets twitterkonto bland annat att det är dumt att försöka göra ens egen osäkerhet över sig själv till Protein Worlds problem.
Renee har dock intagit ett aningen lugnare tillvägagångssätt i mötet med kränkta feminister.
– Jag tycker att alla kroppar är strandkroppsredo. Smal, kurvig, muskulös, liten, kort, ung och gammal. Självförtroende är vackert oavsett vilken kroppstyp du har, förklarade hon för Huffington Post.
Det faktum att hon utelämnade stora personer i sin beskrivning har dock lett till ännu mer ramaskri på sociala medier.
@RossalynWarren #ProteinWorld pic.twitter.com/G9RAbCVZr2
— Julia Macfarlane (@juliamacfarlane) April 28, 2015
Which #fatphobic idiot at #ProteinWorld thought using a slim woman to advertise weight loss products was a good idea?
— Godfrey Elfwick (@GodfreyElfwick) April 25, 2015
Not okay! Horrendous advert on the tube at the moment, exploiting insecurity for profit. Blurgh. #proteinworld pic.twitter.com/c9fQYqv4qR
— Tilly (@matilda_lowther) April 24, 2015