Miljöbyråkrati bromsar upprustning

Bild: Osquar/CC BY-SA 3.0
  • Torsdag 8 feb 2024 2024-02-08
E-post 0

Kommuner som stoppar staket för skyddsobjekt, helikoptrar som inte får flyga efter klockan 15 på fredagar, skjutbanor som inte får användas på kvällar och helger och drönarsvärmar som inte får flygas. Den svenska byråkratins miljöregler bromsar i flera fall den upprustning av försvaret som regeringen beslutat om.

Nationellt cybersäkerhetscenter, som med personal från Förvarets Radioanstalt, Säkerhetspolisen och Försvarsmakten har i uppgift att se till att cyberangrepp förebyggs, upptäcks och stoppas, ska egentligen flytta in i en fastighet i Solna, som staten köpte för syftet i juni 2022.

Men innan det kan ske måste byggnaden klassas som ett skyddsobjekt som obehöriga inte får gå nära. Fortifikationsverket, som äger och ska hyra ut fastigheten, får emellertid inte bygga något staket runt byggnaden.

Solna kommun har nämligen sagt nej till det 2,8 meter höga och 480 meter långa staketet och stoppat fällningen av fem träd, rapporterar Dagens Nyheter.

”Om bygglov inte erhålls i enlighet med ansökan kommer verksamheten inte kunna vara lokaliserad på den utpekade platsen”, skriver Fortifikationsverket i sin överklagan till Länsstyrelsen i Stockholm.

Det är inte det enda exemplet på hur byråkrati stoppar den svenska upprustningen. På Saab Bofors Testcenter i Karlskoga provskjuter försvarsindustrin bland annat vapen och ammunition som ska exporteras till Ukraina.

I våras vände sig skjutfältets ägare till Länsstyrelsen med en begäran om att på grund av det säkerhetspolitiska läget få utökat tillstånd att skjuta på vissa kvällar och helger.

Länsstyrelsen sade ja, men beslutet överklagades och avslogs sedan i domstol. Nu måste man börja om processen på nytt genom att ansöka om ett nytt tillstånd.

– Om regelverket och processen kring tillstånden för testverksamheten dröjer innebär det att våra kunder får vänta längre på leveranser, säger Saabs presschef Mattias Rådström till DN.

I likhet med Saab Bofors testcenter får de två helikopterskvadroner som är baserad på Malmen i Linköping inte flyga efter klockan tre på fredagar om det inte handlar om skarpa insatser eller beredskap, vilket hindrar helikopterflottiljen från att delta i övningar med andra förband.

– Vi har krav på oss att öva mer och bli vassare. Då är miljötillståndet problematiskt, säger Mathias Johansson, skvadronschef för andra helikopterskvadronen på Försvarsmaktens helikopterflottilj.

Även Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, har stött på problem med den svenska byråkratin. Ukrainakriget har visat hur viktiga drönare är för modern krigföring, och FOI försöker utveckla ett system med drönarsvärmar som tillåter en enda pilot att flyga tiotals eller hundratals drönare som samverkar med hjälp av artificiell intelligens.

Men de svenska reglerna kräver en pilot för var och en av drönarna i svärmen för att de ska få flygas utomhus, och FOI har därför tvingats att hyra Globen i Stockholm under några timmar för att kunna provflyga.

– Det tar en evinnerlig tid. Det försenar och försinkar nödvändiga övningar och den upprustning som vi behöver, säger Mikael Oscarsson (KD), ledamot i riksdagens försvarsutskott, till DN.

– Det blir i förlängningen en fara för Sverige och för våra medborgare att hamna i långbänk i det värsta säkerhetspolitiska läget sedan andra världskriget. Det är orimligt, fortsätter han.

Även överbefälhavare Micael Bydén är kritisk till hur olika regler och tillstånd bromsar den svenska upprustningen.

– Många regler är framtagna för en annan tid, säger han till DN.

Läs även: Försvarsmakten säger nej till vindkraft

Läs även: Markägare tog strid mot försvarsmakten – döms för vägsabotage

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag