Nyheter Idag lanserar ny reklamfilm
SVERIGE Efter att konkurrenten Dagens Nyheter presenterat flera reklamfilmer som uppmanar nyhetskonsumenter att läsa Dagens Nyheter istället för andra källor kontrar nu Nyheter Idag med en egen kampanj. – Det är ett spännande format som DN använder, jag kände direkt att det där måste vi själva testa, säger Chang Frick som är en av grundarna till Nyheter Idag.
I en serie reklamfilmer illustrerar Dagens Nyheter vad som kan hända om man konsumerar opålitliga källor på internet och annorstädes. De som nås av reklamfilmen uppmanas att istället läsa Dagens Nyheter och gärna bli prenumeranter på tidningen. En som fick DN-reklamen i sitt flöde på Facebook var Chang Frick, grundare av Nyheter Idag.
– Jag kände till reklamen eftersom TV4 hade stoppat en av filmerna, men när jag såg det en andra gång i mitt flöde fick jag en idé.
Därefter skissade Frick på ett manus och kontaktade skådespelare för inspelning. Efter en stunds redigering över den gångna helgen är nu filmen klar att visas. Och Frick är mer än nöjd med resultatet.
– Jag är övertygad om att vår målgrupp kommer förstå vad vi vill kommunicera. Och precis som våra konkurrenter vill vi också ha prenumeranter, det är det vi marknadsför.
Den nya reklamfilmen finns i två versioner. En i format 16:9 som visas i spelaren ovanför och en annan i formatet 1:1, alltså fyrkantigt, som är anpassat för Facebook och Instagram. Det finns ingen plan på hur länge kampanjen kommer köras, men Frick kommer i vart fall testa konceptet ”någon vecka eller så”.
Han utesluter inte heller att kontakta TV4 för att begära offert på att köra reklamfilmen i deras kanaler.
– Det är trots allt ganska kul det här med att göra reklamfilmer, jag har redan fler idéer på vad man kan hitta på, säger Chang Frick.
Är du inte redan PLUS-medlem på Nyheter Idag? Klicka här för att bli en i gänget!
Manus och regi: Chang Frick
Foto: Jakob Bergman
Skådespelare: Thomas Gjutarenäfve
Reklamfilmen kommer primärt visas i sociala medier som Facebook och Instagram.