Rapport pekar ut Aftonbladet och Dagens Nyheter som spridare av rysk desinformation

DN är en av tidningarna som pekas ut som rysk propagandaspridare. Foto: Nyheter Idag
  • Söndag 8 Jan 2017 2017-01-08
E-post 735

SVERIGE En rapport om rysk påverkan mot Sverige pekar ut tidningarna Aftonbladet och Dagens Nyheter som spridare av rysk desinformation. För Aftonbladets del är det främst kultursidorna som anses stå för den ryska propagandan. Men Åsa Lindeborg på Aftonbladet Kultur slår tillbaka. – Ironiskt nog börjar Sverige bli som Ryssland, avviker man från linjen får man en reprimand, säger hon.

Forskare vid Utrikespolitiska Institutet har publicerat en rapport som pekar ut spridare av rysk propaganda i Sverige. Två av de största exemplen på publikationer, som enligt rapporten ägnar sig åt att publicera rysk desinformation, är Aftonbladet och Dagens Nyheter. Hos de så kallade ”alternativa medierna” namnges både Avpixlat och Fria Tider som plattformar där rysk propaganda kan förekomma.

För Aftonbladets del är det framför allt kultursidorna som pekas ut och när tidningen själv berättar om rapporten kommenterar Åsa Lindeborg, som ansvarar för kulturdelen, uppgifterna om att hon skulle publicera rysk desinformation.

– Den påstår att vi går Putins ärende utan några belägg för det. Vi problematiserar och skriver om Ryssland på ett lite annorlunda sätt, till exempel har vi uppmärksammat fascistiska rörelser i Ukraina, som gör att vi avviker enligt en svensk kontext.

– Ironiskt nog börjar Sverige bli som Ryssland, avviker man från linjen får man en reprimand.

Dagens Nyheter mörkar för läsarna

Även Dagens Nyheter har publicerat en artikel om rapporten från Utrikespolitiska Institutet där rapportförfattaren Martin Kragh intervjuas. Men till skillnad från Aftonbladet, väljer Dagens Nyheter att inte nämna att den egna tidningen pekas ut som spridare av rysk desinformation.

Däremot passar tidningens chefredaktör Peter Wolodarski på att uppmärksamma sina 186 000 följare på att Aftonbladet Kultur pekas ut i rapporten. Ej heller på Twitter nämner han att den egna tidningen, som han är chef över, också pekas ut. Detta får en twitteranvändare att reagera mot Wolodarski.

Fria Tider: ”Ryska psyops som inte finns”

I rapporten presenteras exempel på rysk propaganda och desinformation där förfalskade brev har cirkulerat i sociala medier. Även om det inte kan visas vem som skapat de falska breven pekar rapporten på att de inte sällan passar in i ryska geopolitiska narrativ. En annan del av rysk påverksansoperation uppges vara att sprida nyheter från ryska kanaler som RT och Sputnik, något som svenskspråkiga Fria Tider har gjort.

Nyheter Idag har talat med Fria Tiders redaktör Widar Nord och han slår helt ifrån sig anklagelser om att ägna sig åt rysk desinformation.

– UI är ju Försvarsmaktens informella pressavdelning och bör tas med en nypa salt. Men det är inte förvånande att en myndighet som vanemässigt spärrar av halva skärgården för att jaga ryska ubåtar som inte finns kan sitta och skriva rapporter om ryska psyops som inte finns också.

– Som skattebetalare får man väl glädjas om de lägger krutet på det senare, eftersom skattefinansierade fantasier tenderar att bli dyrare än den där broschyren annars, säger han om rapporten.

I rapporten pekas en rad sajter och organisationer ut som spridare av rysk desinformation. Vid en sökning i rapporttexten kan vi ej finna att Nyheter Idag omnämns. Nyheter Idag säljer nyhetsbilder och videoklipp till andra medier och där ingår RT:s dotterbolag Ruptly som en av de återkommande köparna.

Är du orolig för rysk propaganda?
3162 röster (se resultat)

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag