Ryska nyhetsbyrån: Bahnhof har intagit en ”pinsam anti-rysk hållning”

Bahnhofs VD Jon Karlungs brev till ryska TV-bolaget VGTRK. Bilden är ett fotomontage. Foto: Faksimil Twitter / Wikipedia
  • Torsdag 12 Feb 2015 2015-02-12
E-post 31

SVERIGE Nyhetstjänsten Sputnik har nu publicerat sin version av Bahnhofs besked att inte låta ett ryskt TV-bolag filma i deras lokaler. Den ryskägda nyhetskanalen kallar det för en ”pinsam anti-rysk hållning.”

Vi skrev tidigare att WikiLeaks fortfarande har två av sina servrar i en av Bahnhofs datacenter i Solna. Detta är felaktigt. WikiLeaks var företagskund hos Bahnhof mellan 2010 och 2011, men servrarna var då placerade på Södermalm.

I förra veckan tackade den svenska Internetleverantören Bahnhof nej till en förfrågan från ett ryskt statligt TV-bolag om att få spela in ett vetenskapsprogram i en av bolagets datahallar i Stockholm.

Bahnhofs VD, Jon Karlung, svarade att man beslutat att upphöra med all kontakt med både affärsintressen och mediala intressen som har kopplingar till den ryska staten. Detta bland annat till följd av den aggressiva ryska aktiviteten i Europa.

– Hallå Putin! Jag är en vän av yttrandefrihet, men inte desinformation och krigspropaganda. Vi säger därför nej till rysk statstelevision, skrev Jon på sin privata Twitter då.

”Det svenska Internetföretagets pinsamma anti-ryska hållning”

På tisdagseftermiddagen publicerade den ryska nyhetsbyrån Sputnik (tidigare RIA Novosti) en artikel där man inte bara kallade Bahnhofs agerande för både ”pinsamt” och ”tafatt” utan även ”anti-ryskt”.

Jon Karlung håller dock inte med om att kritiken skulle vara anti-rysk. TV-bolaget som kom med förfrågan, VGTRK, är direkt ägt av den ryska staten, och Jon tror inte att det går att göra en historia om en Internetoperatör som står för yttrandefrihet och frihet på nätet och bara reducera det till en fråga om teknik.

– Det handlar om att Internet är ett verktyg för demokrati och yttrandefrihet. Jag såg inte att det skulle belysas på rätt sätt när ett ryskt statligt TV-program, som egentligen bara är en del av Putins propagandamaskineri, ville göra en story, säger han till Nyheter Idag.

Intensifierad rysk propaganda ett problem

Till tidningen säger Jon att det är viktigt att man är tydlig och markerar, även om man är ett företag.

Han tycker att händelseutvecklingen i världen den senaste tiden är oroande och vill att Bahnhof ska kunna fortsätta att vara en garant för att folk ska kunna använda Internet som ett medium där man ska kunna uttrycka tankar och åsikter fritt.

– Det handlar inte om att ta parti i någon konflikt mellan väst och öst på det sättet, men däremot är jag oroad över utvecklingen i Ryssland.

”Det känns lite smickrande att man hamnat i eldlinjen”

Efter beslutet har Jon fått flera mejl från personer som ifrågasätter bolagets ställningstagande mot den förda politiken i Ryssland. Bland annat används enskilda människoöden på Krim som en förevändning för att Jon skulle ha tagit ett annat beslut.

Sputnik själva har även de ifrågasatt Bahnhofs agerande. Men Jon tar det hela med en axelryckning.

Sputnik ägs av moderbolaget Rossiya Segodnya, som grundades genom ett dekret av Vladimir Putin själv. Bolaget äger också den ryska regeringens officiella radiokanal för utlandet, Radio Sputnik (tidigare Rysslands Röst / Voice of Russia).

I Sverige är bolaget mest känt för att ha journalisten Dmitry Kiselyov på sin lönelista. I slutet av 2013 påstod Dmitry att Sverige och Polen finansierade protesterna i Ukraina som en hämnd, bland annat för det svenska nederlaget vid Poltava. I mars året därpå förklarade han även för sina tittare att Ryssland var det enda landet i världen som kan förvandla USA och EU till radioaktivt damm.

USA inte heller någon Bahnhof-fantast

Det är dock inte bara Sputnik som ifrågasatt Bahnhof. I ett av bolagets datacenter på Södermalm återfanns, mellan hösten 2010 fram till sommaren året därpå, två av WikiLeaks servrar. Trots politiska påtryckningar lät Jon visselblåsarsajten fortsätta ha några av sina servrar i Stockholm. Så länge det inte fastslogs att Bahnhof inte bröt mot svensk lag genom sitt agerande, resonerade man.

– De måste lägga fram ett domstolsbeslut, eller något liknande, som gör det tydligt att detta är något olagligt, och det finns inga tecken som helst som tyder på att materialet skulle vara olagligt i Sverige, sa Bahnhof-VD:n till amerikanska Forbes då.

Innehållet som publiceras på Nyheter Idag omfattas av grundlagsskydd. Detta inkluderar inte kommentarsfältet. Du som kommenterar är helt ansvarig för det du skriver.

Mer från Nyheter Idag